38 uur in de bus maar .... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu 38 uur in de bus maar .... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

38 uur in de bus maar ....

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

16 Oktober 2013 | Argentinië, El Calafate

El Calafate, zaterdag 12 oktober 2013

Beste allemaal,

Vanmorgen afscheid van Penthouse 1004. Wij hebben al op veel plaatsen overnacht maar ik denk dat dit hostel tot nu toe het mooiste uitzicht heeft. Maar ook een goed georganiseerd en gezellig hostel. Om acht uur met de taxi naar de busterminal en om negen uur vertrokken we in een Camabus naar El Calafate. Ruim 28 uur zou later blijken. Wij zaten boven op de tweede rij en hadden een goed uitzicht op de omgeving. EN die was weer geweldig.
Eerst nog de besneeuwde bergtoppen om ons heen. Daarna de pampa vlakten. Wat blijft de natuur toch bijzonder en geweldig. Kilometers lang geen obstakel aan de horizon. Geen lantaarnpaal, geen heuvel, geen berg, geen boom, geen huis. De horizon en de lucht met prachtige wolken vloeiden prachtig in elkaar over.
Ja, 28 uur rijden met een vaartje van tussen de 60 en 80 kilometer want de kaarsrechte weg was erg smal en het eerste gedeelte was heel slecht. Vol met kuilen en met asfalt opgelapte stukken. Het was gelukkig niet zo druk op deze weg dus kon de chauffeur wat gemakkelijker de goede stukken opzoeken.
Om de twee uur stopten we telkens een minuut of tien om de benen te strekken en om even naar het toilet te gaan. Eten kregen we in de bus. Van de 28 uur hebben we ongeveer een uur gestopt. We hebben ruim 1800 km door een prachtig landschap gereden. Bergen, pampa's, hele natte stukken land met flamingo's en vele ganzen en eendensoorten.
We hebben geprobeerd foto's te maken maar of ze goed gelukt zijn is nog de vraag.
Tegen de avond genoten van een schitterend zonsondergang met aan de horizon in de rode gloed een aantal jaknikkers want hier wordt op veel plaatsen olie gewonnen.
Verder zie je op deze onmetelijke vlakte schapen met lammetjes en koeien grazen. Heel af en toe zie je een boerderij maar soms zie je 100 km helemaal niets.
Nog een film bekeken en dan is het tijd om je stoel in de slaapstand te zetten en proberen te slapen en hopen dat op deze smalle wegen de bus goed wakker blijft.
Nog een laatste stop in het donker en dan slapen.

Morgenvroeg zien we wel waar we gebleven zijn.

Dus voor nu een warme groet vanuit onze. Camabus en leef en geniet van de momenten.

Piet.