In herinnering. Jan, de man van het eerste uur. - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu In herinnering. Jan, de man van het eerste uur. - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu

In herinnering. Jan, de man van het eerste uur.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

30 September 2013 | Chili, Valparaíso

In herinnering. De man van het eerste uur!!!

Chili, Valparaiso, maandag 30 september 2013

Beste allemaal,

Nu een heel ander verhaal. Vorige week kreeg ik het tragische bericht te horen dat Jan van Gorp plotseling was overleden. 61 jaar jong. Zijn oudste zoon, Dennis heeft hem dood op bed aangetroffen. Vandaag wordt hij gecremeerd.

Ik herinner mij nog de dag dat hij mij op school opbelde en vroeg of hij langs mocht komen. Het was tegen de herfstvakantie, op een vrijdagmiddag. Ik weet niet meer precies welk jaar het is geweest. Jan kwam en vroeg mij of ik vrijwilligerswerk voor hem had. Hij was zonder werk komen te zitten en wilde onder de mensen zijn, zoals hij dat zelf zei.

Ik had al jaren het idee om op onze school met de kinderen wat met techniek te gaan doen. Ik had al het nodige verzameld maar de tijd ontbrak mij om het concreet uit te werken. Ik vroeg:"Jan kun je zelfstandig werken". Ja, was zijn antwoord en toen begon ik in grote lijnen mijn plan uit te leggen.

We waren beiden zo enthousiast dat we de tijd vergaten. En zo is het techniekproject "Techniek biedt zoveel meer" ontstaan. Een project dat landelijke bekendheid kreeg. Uit dit techniekproject ontstond ook de visie van de Wichelroede. " Op zoek naar de bronnen, naar de talenten van elk kind".
Ik ben ervan overtuigd dat techniek bij vele kinderen vele talenten tot ontwikkeling kan brengen. Want Confucius zei ooit: "Ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Maar ik doe en ik begrijp".

Jan, die inmiddels de baan als techniekcoördinator had gekregen, en ondergetekende hebben vele plaatsen in Nederland bezocht om het project onder de aandacht te brengen.
Jan was de man die de contacten met het plaatselijke bedrijfsleven onderhield en de bedrijfsbezoeken organiseerde en coördineerde. Hij ontwikkelde lessen en begeleide de techniek ouders en verzamelde allerlei materiaal voor de techniekkisten.
Jan was van alle markten thuis. Altijd optimistisch en hij maakte nooit ergens een groot probleem van. Die heb ik genoeg gehad, zei hij dan altijd.

Jan, ik weet zeker dat niet alleen basisschool de Wichelroede jouw inbreng zal gaan missen maar ik kan bijna stellen dat vele organisaties en bedrijven rondom techniek jouw inbreng gaan missen.
Jij stond aan de wieg van "Techniek biedt zoveel meer". In Udenhout en verre omstreken.

Jan bedankt voor wat je mij, de Wichelroede en velen gegeven hebt.

Maar mijn medeleven gaat vooral uit naar zijn kinderen, Dennis, Paul en Maike. Maar ook naar zijn familie en Carla.

Ik wens hen de komende tijd heel veel sterkte.

En Jan, ik eindig toch met de woorden; "Leef en geniet van de momenten". Want jij deed dat.

Met een warme groet,

Jac:

Het is precies zoals je schrijft Piet! Hartelijke groet, Jac

• 30 September 2013 - 18:07

Hanneke Te Braake:

Dag Piet, We hebben vanmorgen op heel waardige en waarderende manier van Jan afscheid genomen. Als voorzitter van VONK en namens TechXperience hebben Ank Fennis en ik herdacht hoe hij 20 jaar geleden in de werled van techniek PO begon en hoe we hem zullen missen, zeker op 9 oktober als we ons 15 jarig bestaan vieren, tegelijk met de Stiching Linderen LezenTechniek, met een congres op de Unitversitiet Twente. Op www.vonk-techniek.nl kun je ons in memoriam voor Jan lezen. Nog een fijne, veilige reis en hartelijke groet
    Hanneke

• 30 September 2013 - 19:01

Maria Venhuizen:

Wat kun je dat weer mooi zeggen, Piet: goed gedaan!
    Ik herinner me ook nog het techniekproject. In die tijd heb ik jou ontmoet op de Wichelroede.
    Gecondoleerd met Jan dus, ook voor zijn familie.

En verder nog een mooie reis toegewenst. Ik volg nog steeds je reisverhalen.
    Groetjes, Maria

• 30 September 2013 - 20:01

Herman Ennhanny:

Piet, ik weet ook nog goed hoe enthousiast jij was toen je daar mee begon, niet de naam van Jan kan ik me herinneren maar wel de man die je nu beschrijft. Een mooie in memoriam zet je zo van hem neer.
    Geniet van je verdere reis, liefs uit Gennep.

• 01 Oktober 2013 - 12:05

Hans Van Den Bersselaar:

Dag Piet,
    Ook jij gecondoleerd met het overlijden van Jan van Gorp. Je hebt het keurig verwoord in je dagelijkse blog: Zo was Jan en zo hebben wij hem ook leren kennen als een van de bedrijven die vanaf het begin bij het project 'Techniek biedt zoveel meer' waren betrokken.
    Ook ik herinner me dat Jan voor het eerst mijn kantoor binnenstapte omdat hij aluminium stripjes nodig had voor een van de eerste techniekkisten: het maken van een armband. Zijn overtuiging die hij toen in het begin al uitstraalde maakte het besluit voor ons niet moeilijk: Wij deden en doen mee.
    En je hebt gelijk: naast jou was Jan de grote kartrekker en evangelist van het gebruik van techniek als leermiddel in het basisonderwijs.
    Ik was helaas niet in NL voor de crematie, maar Adri heeft mij vervangen. We zullen Jan missen!
    Goeie reis verder en groetjes aan Susan.

Hans

• 01 Oktober 2013 - 21:00

Dennis Van Gorp:

Hoi piet bedankt voor de fijne woorden over mijn vader.Het begint nu pas bij me door te dringen hoe veel ik hem zal missen. Maar door dit verhaal en vele anderen kan ik wel zeggen dat ik erg trots op hem ben. Ik hoop als je terug bent je eens te spreken over mijn vader. Fijne reis nog en zoals je eindigde in je tekst leef en geniet van de momenten groetjes Dennis en fam.