In herinnering. Jan, de man van het eerste uur. - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu In herinnering. Jan, de man van het eerste uur. - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu

In herinnering. Jan, de man van het eerste uur.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

30 September 2013 | Chili, Valparaíso

In herinnering. De man van het eerste uur!!!

Chili, Valparaiso, maandag 30 september 2013

Beste allemaal,

Nu een heel ander verhaal. Vorige week kreeg ik het tragische bericht te horen dat Jan van Gorp plotseling was overleden. 61 jaar jong. Zijn oudste zoon, Dennis heeft hem dood op bed aangetroffen. Vandaag wordt hij gecremeerd.

Ik herinner mij nog de dag dat hij mij op school opbelde en vroeg of hij langs mocht komen. Het was tegen de herfstvakantie, op een vrijdagmiddag. Ik weet niet meer precies welk jaar het is geweest. Jan kwam en vroeg mij of ik vrijwilligerswerk voor hem had. Hij was zonder werk komen te zitten en wilde onder de mensen zijn, zoals hij dat zelf zei.

Ik had al jaren het idee om op onze school met de kinderen wat met techniek te gaan doen. Ik had al het nodige verzameld maar de tijd ontbrak mij om het concreet uit te werken. Ik vroeg:"Jan kun je zelfstandig werken". Ja, was zijn antwoord en toen begon ik in grote lijnen mijn plan uit te leggen.

We waren beiden zo enthousiast dat we de tijd vergaten. En zo is het techniekproject "Techniek biedt zoveel meer" ontstaan. Een project dat landelijke bekendheid kreeg. Uit dit techniekproject ontstond ook de visie van de Wichelroede. " Op zoek naar de bronnen, naar de talenten van elk kind".
Ik ben ervan overtuigd dat techniek bij vele kinderen vele talenten tot ontwikkeling kan brengen. Want Confucius zei ooit: "Ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Maar ik doe en ik begrijp".

Jan, die inmiddels de baan als techniekcoördinator had gekregen, en ondergetekende hebben vele plaatsen in Nederland bezocht om het project onder de aandacht te brengen.
Jan was de man die de contacten met het plaatselijke bedrijfsleven onderhield en de bedrijfsbezoeken organiseerde en coördineerde. Hij ontwikkelde lessen en begeleide de techniek ouders en verzamelde allerlei materiaal voor de techniekkisten.
Jan was van alle markten thuis. Altijd optimistisch en hij maakte nooit ergens een groot probleem van. Die heb ik genoeg gehad, zei hij dan altijd.

Jan, ik weet zeker dat niet alleen basisschool de Wichelroede jouw inbreng zal gaan missen maar ik kan bijna stellen dat vele organisaties en bedrijven rondom techniek jouw inbreng gaan missen.
Jij stond aan de wieg van "Techniek biedt zoveel meer". In Udenhout en verre omstreken.

Jan bedankt voor wat je mij, de Wichelroede en velen gegeven hebt.

Maar mijn medeleven gaat vooral uit naar zijn kinderen, Dennis, Paul en Maike. Maar ook naar zijn familie en Carla.

Ik wens hen de komende tijd heel veel sterkte.

En Jan, ik eindig toch met de woorden; "Leef en geniet van de momenten". Want jij deed dat.

Met een warme groet,

Piet Lagarde.



  • 30 September 2013 - 17:04

    Riek:

    Zeer indrukwekkend, broer.

  • 30 September 2013 - 17:30

    Jac:

    Het is precies zoals je schrijft Piet! Hartelijke groet, Jac

  • 30 September 2013 - 18:07

    Hanneke Te Braake:

    Dag Piet, We hebben vanmorgen op heel waardige en waarderende manier van Jan afscheid genomen. Als voorzitter van VONK en namens TechXperience hebben Ank Fennis en ik herdacht hoe hij 20 jaar geleden in de werled van techniek PO begon en hoe we hem zullen missen, zeker op 9 oktober als we ons 15 jarig bestaan vieren, tegelijk met de Stiching Linderen LezenTechniek, met een congres op de Unitversitiet Twente. Op www.vonk-techniek.nl kun je ons in memoriam voor Jan lezen. Nog een fijne, veilige reis en hartelijke groet
    Hanneke

  • 30 September 2013 - 19:01

    Maria Venhuizen:

    Wat kun je dat weer mooi zeggen, Piet: goed gedaan!
    Ik herinner me ook nog het techniekproject. In die tijd heb ik jou ontmoet op de Wichelroede.
    Gecondoleerd met Jan dus, ook voor zijn familie.

    En verder nog een mooie reis toegewenst. Ik volg nog steeds je reisverhalen.
    Groetjes, Maria

  • 30 September 2013 - 20:01

    Herman Ennhanny:

    Piet, ik weet ook nog goed hoe enthousiast jij was toen je daar mee begon, niet de naam van Jan kan ik me herinneren maar wel de man die je nu beschrijft. Een mooie in memoriam zet je zo van hem neer.
    Geniet van je verdere reis, liefs uit Gennep.

  • 01 Oktober 2013 - 12:05

    Hans Van Den Bersselaar:

    Dag Piet,
    Ook jij gecondoleerd met het overlijden van Jan van Gorp. Je hebt het keurig verwoord in je dagelijkse blog: Zo was Jan en zo hebben wij hem ook leren kennen als een van de bedrijven die vanaf het begin bij het project 'Techniek biedt zoveel meer' waren betrokken.
    Ook ik herinner me dat Jan voor het eerst mijn kantoor binnenstapte omdat hij aluminium stripjes nodig had voor een van de eerste techniekkisten: het maken van een armband. Zijn overtuiging die hij toen in het begin al uitstraalde maakte het besluit voor ons niet moeilijk: Wij deden en doen mee.
    En je hebt gelijk: naast jou was Jan de grote kartrekker en evangelist van het gebruik van techniek als leermiddel in het basisonderwijs.
    Ik was helaas niet in NL voor de crematie, maar Adri heeft mij vervangen. We zullen Jan missen!
    Goeie reis verder en groetjes aan Susan.

    Hans

  • 01 Oktober 2013 - 21:00

    Dennis Van Gorp:

    Hoi piet bedankt voor de fijne woorden over mijn vader.Het begint nu pas bij me door te dringen hoe veel ik hem zal missen. Maar door dit verhaal en vele anderen kan ik wel zeggen dat ik erg trots op hem ben. Ik hoop als je terug bent je eens te spreken over mijn vader. Fijne reis nog en zoals je eindigde in je tekst leef en geniet van de momenten groetjes Dennis en fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 1231
Totaal aantal bezoekers 1987718

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: