Niet veel te vertellen ... of toch een beetje. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu Niet veel te vertellen ... of toch een beetje. - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Niet veel te vertellen ... of toch een beetje.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 September 2013 | Bolivia, Sucre

Niet veel te vertellen of toch .....een beetje.

Sucre, dinsdag 10 september 2013

Beste allemaal,

Vandaag niet veel te vertellen of toch een beetje. Vandaag de laatste dag in Sucre, een geweldig mooie stad waar de Bolivianen erg trots op mogen zijn. Maar we moeten wel bedenken dat deze stad alles te danken heeft aan de zilvermijnen in Potosi.

Dus vanmorgen eerst de busreis geboekt naar Tupisa. De meeste bussen gaan in de nacht omdat het een tocht is van zo'n 12 uur. Wij willen toch wel iets zien van de omgeving dus besluiten we de dagbus te nemen. Dat wil wel zeggen dat we een gewone bus hebben en geen camabus of semicamabus. Dat zal soms moeilijk zijn met mijn lange benen maar voor het uitzicht moet je maar wat overhebben.
Over een paar dagen weten jullie hoe het bevallen is.

Vanmorgen ook geld pinnen bij een ATM. Meestal zoeken we een ATM bij een bank zodat als er wat mis gaat we meteen navraag kunnen doen in de bank.
Wij wilden 2000 Boliviaanse dollars pinnen en zijn altijd blij als we het geratel van de ATM horen want dat wil zeggen dat er geld in aantocht is.
Mooi niet dus. Nothing!!
wij de bank binnen en men zei, "dat kan kloppen want dan zullen de geldcassettes leeg zijn. Wacht maar 10 minuten en dan hebben we de ATM weer gevuld. Dat werd dus een half uur en ja hoor toen we geratel hoorden kwamen de biljetten ons tegemoet.
Wij op ons beste Spaans vragen of er bij de eerste transactie toch geen geld van mijn bankrekening was afgeschreven. Nee hoor dat zou niet gebeurd zijn.
Gelukkig kon ik mijn bankrekening checken en wat bleek .... twee keer afgeschreven. Terug met mijn IPad om het bewijs te laten zien.
De lieftallige dame kreeg een kleur en wist niet goed wat te doen. Ik maakte duidelijk dat dat niet zo moeilijk was door mij gewoon nog een keer 2000 Boliviaanse dollars te geven.
MAAR dat was onmogelijk. Er werd druk gebeld en ik moest naar een kantoor waar men alle transacties van alle ATM-s in Bolivia regelt of verzorgd.
Ondertussen had men een klant die zat te wachten gevraagd om voor tolk te spelen. En Sergio nam ons ook mee naar dat andere kantoor. Een uur wachten tot er iemand inneemt systeem kon en hij kon ook zien dat het fout was. Maar ik moest wel een mail sturen naar mijn bank en alles uitleggen.
Inmiddels is dat gedaan en nu maar hopen dat men het geld terugstort.

Voor ons de bevestiging dat je het beste kunt pinnen bij een bank tijdens de openingsuren.

Gelukkig hadden we vandaag geen echt programma want al bij al zijn we er een halve dag mee bezig geweest.

Vandaag nog een laatste rondje Sucre en dan morgen vroeg op weg naar Tupisa. Altijd weer benieuwd waar we terecht komen.

Voor nu een warme groet van onsben leef en geniet van de momenten.

Piet

• 10 September 2013 - 22:22

Jane Van Der Heijden:

Hoi Piet en Susan,
    Een hele goede reis!Ik blijf jullie volgen :-)
    lieve groeten,
    jane

• 10 September 2013 - 22:26

Hoi Piet
    Weer mooie verhalen we genieten hiervan ,en nog leerzaam ook.
    Zelf gaan we weer een paar weken naar Turkye deze maand.
    Nog een prettige reis verder en we blijven volgen natuurlijk.
    groet uit Friesland.

• 10 September 2013 - 23:26

Bauke:

En hoeveel was 2000 boliviaanse dollars in euros????

• 10 September 2013 - 23:58

Piet Lagarde:

Dat is ongeveer 222 euro. Het kan een paar euro hoger of lager zijn afhankelijk van de koers op dat moment.
    Groetjes van paps.

• 11 September 2013 - 09:04

Hanny En Herman:

Hoi piet, dat gaat helemaal goed komen met dat geld. Zelf bij de Rabo zou je dat zo niet hebben kunnen krijgen. Je moet dan een bepaalde procedure afwerken, ook al zou je niet gereageerd hebben was het toch op je rekening terug gekomen.
    Hier alles,prima, gisteren veel regen en vandaag zo'n 19 graden, goed te doen dus, Herman is al tennissen. Krijg zo visite van Gerard en Josè die komen even op de koffie.
    Groetjes van Herman Hanny en Keetje.

• 11 September 2013 - 13:09

Riek:

Money, money. A opletten geblazen, zie je wel.