Alweer een legende - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Alweer een legende - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Alweer een legende

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

14 Juli 2013 | Portugal, Lissabon

Lissabon, dinsdag 18 juni 2013

Beste allemaal,

Vanmorgen alles weer ingepakt en op weg naar de enigste camping in Lissabon. Maar eerst nog naar Nasare, het vissersstadje waar wij 4 dagen vertoefd hebben.

Nasare bestaat eigenlijk uit drie delen: Praia, Sitio en Pederneira. Praia is het laagste gedeelte waar je het mooie strand en de restaurantjes, hotels en de visserswijk vindt. Ook worden hier de vissen op het strand gedroogd en verkocht. Pederneira is het eigenlijke centrum Nasare gelegen op een rots ten oosten van Praia. De heuvel Sitio is 120 meter hoog en biedt een prachtig uitzicht op Nazare en de zee.
Wij hebben het strand al gezien en gaan nu de heuvel op naar Sitio. Hier vind je bij het uitzichtpunt een kleine bedevaartskapel, de Ermida da Memoria. Deze bedevaartskapel is in de twaalfde eeuw opgericht ter herinnering aan een edelman die volgens de legende door tussenkomst van Maria op het laatste moment werd gered van een wisse dood. Zijn paard was in dichte mist de weg kwijtgeraakt. Hij was op hertenjacht en op het laatste moment was het hert verdwenen en het paard stond op zijn achterbenen en de edelman riep Maria aan en het paard liet zich achterovervallen net voor de afgrond.
Wij bezoeken ook nog de prachtige kerk, Our Lady of Nazare, op de top met prachtige azulejos. Ook deze kerk kent zijn legende. Catherine Romano droeg een standbeeld van de heilige maagd bij zich. Het beeld kwam uit Nazareth, het Heilige Land. Voor zijn dood verborg Father Romano in een grot vlakbij Nazare. Later werd het ontdekt door herders.
Vele pelgrims bezochten en bezoeken nog steeds de kapel waar het verhaal in de ondertussen welbekende blauwe azulejos uitgebeeld is. Onder de bezoekers bevond zich ook Vasco de Gama die deze plek voor en na de ontdekkingsreis naar India bezocht. Het standbeeld ter herinnering van dit bezoek vind je naast de kapel.

Na een paar uurtjes gaan we op weg naar Lissabon. Op zoek naar de camping en dan moet ik eerlijk zeggen dat de TomTom een heerlijk hulpmiddel is. Ik weet niet of ik anders deze prachtige reis zo relaxt zou kunnen doen.

In de middag vinden we ten westen van Lissabon deze prachtige stadscamping in een groot park. Wij zoeken meestal vlakbij het sanitairgebouw een plaatsje voor onze tent. Want in dit gebouw kun je de afwas doen, je douchen en hier kun je naar het toilet gaan.
Wij blijven de rest van de dag op de camping en lopen af en toe naar de wifi ruimte om de mail te checken. Morgen gaan we eerst de omgeving van Lissabon verkennen maar daarover later meer.

Voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten van de dag.

Piet.

• 15 Juli 2013 - 09:23

Jac Peeters:

Tsjonge jongen, wat een berichten. Ik ben een paar dagen 'off-siite' geweest en heb er zowat een dagtaak aan om alle berichten en foto's te bekijken. Ik ben benieuwd naar alle verhalen. De titels zijn in ieder geval veelbelovend!
    Hartelijke groet, Jac en Hanneke