Chocolade met bessenlikeur. - Reisverslag uit Óbidos, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Chocolade met bessenlikeur. - Reisverslag uit Óbidos, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Chocolade met bessenlikeur.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

14 Juli 2013 | Portugal, Óbidos

Obidos, maandag 17 juni 2013

Beste allemaal,

Na de schitterende dag van gisteren zijn we weer vroeg op pad gegaan want we willen Obidos gaan bezoeken. Obidos is een ommuurd stadje uit dertiende eeuw. Er zijn verschillende Portas of te wel ingangen. De Porta de Vila is de mooiste met de azulejos uit de achttiende eeuw en er is een balkon van bidvertrek uit de zeventiende eeuw. Typisch voor deze streek zijn de krijtwitte huizen die omzoomd zijn met azuurblauwe of lichtgele randen.
Het is mogelijk om door de smalle kleurrijke straatjes te slenteren maar zeer mooi is het om het stadje ook te bekijken vanaf de stadsmuren want daar kun je helemaal overheen lopen. Het is wel uitkijken geblazen zeker als je tegenliggers hebt. Je blijft dan angstvallig aan de muurkant want anders kijk je maar een hele diepte in. Er is ook een kasteel uit de zestiende eeuw maar dat is nu in gebruik als Pousade, een hotel. Rondom dit stadje zijn speelde ook de oorlog met Napoleon af. Het kerkje was eens het decor van een koninklijk huwelijk. In 1444 rouwde Afonso V met zijn achtjarige !!! nicht Isabella.
Het aquaduct rijkt tot ver in het boerenland. Ik vind die aquaducten altijd heel indrukwekkend. Om op deze manier water in een stadje of klooster te krijgen is echt ongelooflijk.
Specialiteit is een chocolade kopje met bessenlikeur.
In maart is er zelfs een 12 daags chocoladefestival waar ruim 200.000 bezoekers op afkomen.
Tot de vijftiende eeuw keek Obidos uit over de zee maar daar is nu niets meer van te zien of het moeten de rijke oogsten rondom Obidos zijn die aan de vruchtbare zeegrond te danken zijn.

We gaan vandaag op tijd terug want morgen willen we op weg naar Lissabon. Dus beginnen we al een beetje met de voorbereidingen. 4 nachten Nazare maar Nazare hebben we zelf nog niet goed bezocht en dat willen we morgen doen voordat we naar lissabon vertrekken.

Voor nu een fijne dag met vele leef en geniet momenten.

Piet