Een lekke band. - Reisverslag uit Fátima, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een lekke band. - Reisverslag uit Fátima, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een lekke band.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

13 Juli 2013 | Portugal, Fátima

Nasare, vrijdag 14 juni 2013

Beste allemaal,

's Morgens vroeg alles klaargemaakt want we gingen weer verder naar het zuiden. We zouden naar Nasare gaan om hier de tent op te zetten om een aantal dagen de omgeving te verkennen. Maar toen we bij de wagen kwamen, stond de achterband lek. Dat wil zeggen dat we de wagen zo goed als leeg moesten ruimen. Maar na een half uurtje konden we op stap met de reserveband. Vandaag nog proberen de band te laten repareren want dat voelt toch wel prettiger moet ik zeggen.

Het weer is stukken beter dus kunnen we de tent op zetten en dat is een prettig vooruitzicht. We gaan niet rechtstreeks want we willen nog even het beroemde aquaduct in Vila do Conde gaan bekijken. Boven op de heuvel ligt daar het enorme klooster uit 1318. In het klooster liggen de graven van koning Alfonso Sanches en zijn vrouw Doña. De fontein wordt gevoed door een 5 kilometer lang aquaduct. Deze had 999 enorme bogen. Volgens bijgeloof zou 1000 bogen ongeluk brengen.

In de middag vinden we een mooie camping net buiten Nasare waar we 's nachtslot de zee nog goed horen. Toen we de tent opgezet hadden zijn op zoek gegaan naar een garage en zoals meestal gaan we meteen naar het toeristenbureau voor informatie. De mevrouw weet ook te herinneren dat er op loopafstand een bandenmaker zit. En ja hoor na een half uur is de band gemaakt en gewisseld. Een 10 cm lange spijker was de boosdoener. Nasare heeft een prachtig strand waar veel vis gedroogd en verkocht wordt.

Onderweg zien we vele ooievaars en wat heel bijzonder is, zijn hun broedplaatsen. Met tientallen nestelen ze op verkeerspalen en electriciteitsmasten.

We zoeken nog een supermarkt en maken ons eten klaar en bespreken wat we morgen gaan bekijken. We besluiten morgen naar het bedevaartsoord Fatima te gaan en naar het beroemde klooster in Tomar.

Fatima en Tomar, zaterdag 15 juni 2013

Fatima is van oorsprong een islamitische naam. De oorsprong is ontstaan vanuit een liefdesverhaal. De tempeliersridder Goncalo werd verliefd op een Moorse vrouw. Zij beantwoordde de liefde en bekeerde zich tot het christendom. Op vele deurknoppen is nog steeds de hand van Fatima te zien. Maar bekend over de hele wereld is Fatima vanwege de verschijning van Maria aan drie herderskinderen op 13 mei 1917 en zich tot 13 oktober maandelijks herhaalde. In 1930 werd het wonder erkend en in 1942 kwam paus Paulus XII op bezoek. Op de vooravond van 13 mei en 13 oktober verandert een processie van gelovigen het enorme plein voor de basiliek in een zee van kaarslicht. Het stadje lijkt als het ware alleen maar te bestaan uit hotels, restaurants en soevenierswinkels. De bussen met bezoekers rijden af en aan. Vele gelovigen doen een boetedoening door op de knieën enkele honderden meters naar de plaats te "lopen" waar de verschijning van Maria heeft plaatsgevonden. De basiliek is gebouwd op de plaats waar de drie herdertjes zich bevonden. In deze kapel vind je vele biddende pelgrims. Ook zijn er een paar hele grote open kachels waar mensen honderden kaarsen ingooien. De zwarte roetwolken zie je al van verre. Je kunt er kaarsen in alle maten kopen.
Na een paar uur gaan we weer op weg naar Tomar.

Tomar was het domein van de tempeliers, de daadkrachtige maar wrede helpers bij de kruisvaarten die tegen de islamitische moren vochten. Ze waren sinds 1159 gevestigd in de burcht Catelo Templario. Binnen de muren bevond zich het klooster Convento dos Cavaleiros do Christo. Het is werkelijk een schitterend klooster. Maar eerlijk gezegd waan je je een groot gedeelte meer in een kasteel dan in een klooster. Alleen als je de enorme lange gangen doorwandeld met de kleine kamertjes voor de monniken en de eetzaal ziet met de enorm lange tafels weet je dat je je in een klooster bevindt. Echt een prachtig klooster waar we bijna allen drie uur lang doorheen dwalen.

Moe maar voldaan keren we rond 7 uur naar de camping terug.

Dus voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de kleine dingen die er toe doen.

Piet.

• 13 Juli 2013 - 18:38

Riek:

Een lekke band is altijd vervelend, maar als je rijdt is het erger, lijkt me.
    We zitten lekker buiten te wachten op ons nicht Petra. Wordt weer een gezellige avond. Eerst samen eten en dan keezen. Dit is een spel dat al wel 100 jaar bestaat. Beetje combinatie 'mens er je niet" en kaarten. Super gaaf spel. Kijk maar eens op internet. Ik speel met Henk en Tonnie met Petra. Ik wil jet niet graag zeggen, maar jun winnen bijna altijd.
    Groetjes vanjit een warm Heesch

• 13 Juli 2013 - 20:58

Herman En Hanny:

Mooie verhalen weer piet, jullie hebben genoten dat is te horen.

En Riek ik denk wel dat ik weet hoe het komt dat hun meer winnen, volgens mij kletsen jullie te veel, jij laat je te snel afleiden. Fijn weekend allemaal.
    Herman Hanny en Keetje.