Het verhaal van de haan. - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het verhaal van de haan. - Reisverslag uit Barcelos, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het verhaal van de haan.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Juli 2013 | Portugal, Barcelos

Barcelos, donderdag 13 juni 2013

Beste allemaal,

Na een mooie dag in Porto gaan we de volgende dag de omgeving verkennen van Povoa de Varzim. Allereerst gaan we op weg naar Barcelos. De stad van de haan. De nationale mascotte van Portugal.
Aan de oorsprong ligt een sage. Het verhaal vertelt dat er een pelgrim was die op weg was naar Compostella. In een herberg wordt een vrouw verliefd op hem maar hij beantwoordt de liefde niet en de teleurgestelde vrouw neemt wraak door tafelzilver in zijn rugzak te verstoppen. Ze vinden het tafelzilver en hij wordt tot de strop veroordeeld. De rechter is bij de veroordeling aanwezig en eet ondertussen een braadhaantje. De pelgrim roept de hogere macht aan en roept dat de braadhaan van de bord zal fladderen en zal kraaien als bewijs dat hij onschuldig is. En zo gebeurde het en de rechter beval onmiddellijk om de strop van de hals te halen. En zo ontsnapte de pelgrim op het nippertje aan de dood. Een ander verhaal is dat de beschermheilige Sao Joao de strop liet breken.

De hanen spelen in Barcelos nog steeds een belangrijke rol. Op de regionale markt die elke donderdag gehouden worden ze in alle kleuren en maten verkocht.

Wij hebben een paar uur door dit prachtige stadje gewandeld en een paar kerken bezocht en het was donderdag dus natuurlijk ook naar de markt. In een "hanenwinkel" kopen we nog een paar gekleurde hanen als herinnering. Ook bezoeken we nog de ruïnes van het voormalige paleis dat nu een museum geworden is. Het is gevestigd boven de veertiende eeuwse Romeinse brug.

Na Barcelos gaan we op weg naar Viana do Castelo een klein stadje dat beschut ligt achter de Monte de Santa Lucia. Vanuit dit stadje voeren de schepen tijdens de ontdekkingsreizen naar India en Zuid Amerika. De held van het stadje is Joao Alvares Fagundes die als eerste naar de Newfoundland voer om daar op kabeljauw te vangen. Nog steeds is gedroogde kabeljauw terug te vinden in honderden recepten en de zodoende ook in de Portugese keuken. Wij slenteren wat rond. Bijna alleen want de Portugezen houden hun siësta. Voordat we verder trekken gaan we ook nog via een steile slingerweg naar de top van de Monte de Santa Lucia. De vergezichten zijn adembenemend. We bezoeken ook nog de witte kerk op deze top.

Via Ponte de Lima rijden we naar Braga. Helaas vergeten we dat het al laat is. Te laat om nog kerken, musea en monumenten te kunnen bezoeken. Dus keren we terug naar de camping en maken daar ons avondeten klaar.

Het was weer een mooie dag en wij voelen het weer met het uur verbeteren. Blij dat we de tent weer op kunnen gaan zetten.
Morgen trekken we weer verder, op weg naar Nasare.

Voor nu alweer een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten.

Piet.