"Een super goed bericht". - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu "Een super goed bericht". - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

"Een super goed bericht".

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

12 Februari 2013 | Cuba, Camagüey

Camagüey, zondag 20 februari 2013.

Beste allemaal,

Voordat ik aan het verslag begin, heb ik een bericht over Madelon. Vorige week moest er een MRI scan gemaakt worden om te kunnen kijken of de hersentumor door de operatie helemaal verwijderd was. Gisteren kregen zij de uitslag te horen. HELEMAAL WEG !!!!!!!!!
Madelon is wat de chirurg betreft helemaal genzen verklaard. Zij kan nu met nog meer moed, kracht en enthousiasme aan haar verdere herstel gaan werken. Wat een ongelooflijk fijn bericht.
Beste lezers bedankt voor jullie meelevende reacties van de afgelopen maanden.

Ik ga met een super fijn en opgelucht gevoel het onderstaande verslag schrijven.

Deze morgen zijn we weer terug gelopen naar Parque Agramonte naar de Catedral Metropolitana. Deze kathedraal is in 1998 nog gezegend door de paus. Deze eenvoudige kathedraal valt op door het enorme beeld van Christus boven op de toren waar je normaal een kruis. Ook kon je een smalle wenteltrap beklimmen en dan had je een prachtig uitzicht over de stad. Wat zeker opvalt zijn de vele kerktorens die de stad telt. Camagüey is dan ook de stad waar de katholieke traditie het meest voelbaar is.
Maar ook achter deze kathedraal gaat een verhaal schuil. In 1688 sloot piraat Henry Morgan alle belangrijke figuren van de stad op in deze kerk en zou hen pas vrij laten als ze vertelden waar ze hun rijkdommen verborgen hadden.
Binnen kun je de maagd van Candelaria, de beschermheilige van Camagüey bewonderen.

Rond een uur of elf drinken we wat in het gezellige café Ciudad met de prachtige levens grote foto's uit het verre verleden op de muren.

Op onze wandelingen door de straten zien we regelmatig hele grote aardewerken kruiken. Het zijn tinajones, enorme grote waterkruiken waarin sinds 1620 drinkwater bewaard werd. Ook zouden hierin tijdens de onafhankelijkheidsoorlog zich vrijheidsstrijders voor de Spanjaarden verstopt hebben.

Na een heerlijke lunch in onze casa lopen we weer naar een ander plein. De plaza del Carmen met zijn prachtige en gezellige bronzen beelden. Wij bezoeken de kerk en het enorme kerkhof waar een stoet mensen juist van het kerkhof afkomen lopen. Zij hebben zojuist een familielid begraven en gaan met de hele familie weer terug. Wij zien de mannen in een vrachtwagen stappen en de vrouwen in een oude bus.

Na werkelijk een fantastisch diner lopen we naar het theater voor een prachtige balletvoorstelling.

Morgen de laatste etappe van onze reis. Terug naar Havanna naar casa Pepe.

Voor nu een super blije en opgeluchte groet en leef en geniet van de kleine momenten.

Piet.

1552: De dagelijkse groente - en fruitkar.
1553: De maagd Maria met de vissersboot.
1559: Het kerkhof met duizenden graven op elkaar gepropt.
4741: na de begrafenis, demannen in de vrachtwagen en de vrouwen in een oude bus op weg naar de "koffietafel"?
1566: In vele deuropeningen van een huis vind je van deze soort winkeltjes met van alles en nog wat.
1568: één van de vele plaza's met vele bankjes.
1570: Sinaasappelen te koop
1579: Het is soms heel lang wachten op een klant.
1583: Teatro Principal
1589: Cubaans ballet met de wereldberoemde gsatartiest José manuel Carreno
1590: vele straten eren zo belangrijke historische helden.
1591: overal is Ché aanwezig, ook achter de was op dit balkon.
4801: Een bus met een reisgezelschap is gearriveerd en dan volgt meestal een rondrit door de stad met de fietstaxi's. Vaak een middag en dan trekt het gezelschap weer verder.
1608: Linksaf is verboden voor .....
1609: Dit is een grote bijna lege apotheek met een gat in een raam. Je kunt'mag er niet naar binnen. Je betaalt en krijgt door dit gat de medicijnen.

• 12 Februari 2013 - 07:53

Claartje:

wat een geweldig fijn bericht Piet!
    liefs van Claar en Ad

• 12 Februari 2013 - 08:51

Ria Koning:

Piet, Geweldig, zo'n bericht te krijgen na de spanning van het wachten op de uitslag. Dat geeft zeker moed om er nog weer eens extra voor te gaan. Ik ben blij voor jullie allemaal.
    Groetjes van Ria,( sinds vrijdag oma van kleinzoon Koen.)

• 12 Februari 2013 - 09:02

Jac Peeters:

Dag Piet en Susan,

Inderdaad een superbericht! Het lijkt wel of ik er een voorgevoel voor had, want gisteren heb ik - meer nog dan anders - aan Madelon gedacht. Waarschijnlijk door de vele berichten die je de voorbije dagen weer hebt verstuurd. Ook wij gaan nu met een blij gevoel een paar daagjes met onze kinderen naar Sauerland om op de latten te staan. We hebben geluk, want er ligt volop sneeuw. Heel veel groeten uit een koud Hilvarenbeek. (Nog nooit zoveel kou geleden bij het kijken naar de Carnavalsoptocht.)
    Jac en Hanneke

• 12 Februari 2013 - 09:56

André En Willemien:

Inderdaad SUPER!! Dit zal Madelon en Sjoerd helpen om vol vertrouwen in de toekomst door te gaan met de revalidatie van Madelon. Geweldig.

• 12 Februari 2013 - 11:18

Hans En Lia Van Ooijen:

super goed bericht voor jullie allemaal gr hans en lia

• 12 Februari 2013 - 11:25

Frans En Tineke:

Proficiat . Wat zal er een zorg van jullie schouders afvallen. Dat geeft extra moed om te vechten voor een goed herstel. Groetjes aan Sjoerd Madelon , Susan en de rest van de familie

• 12 Februari 2013 - 11:40

Riek:

Ja, dat is een super bericht. Heb gisteren al met hun geskyped. Nog veel revalidatie, maar als het maar steeds vooruitgang biedt.
    Samen zijn ze sterk.

• 12 Februari 2013 - 13:48

Ger En Ellie Fleuren :

Wat een geweldig goed nieuws van je schoondochter, Piet.
    Veel groetjes uit Vierlingsbeek.

• 12 Februari 2013 - 14:21

Marja ( Enkhuizen):

Hoi Piet,Ik wil de hele familie feliciteren met het goede nieuws.
    Groetjes Hans en Marja

• 12 Februari 2013 - 14:23

Margriet:

Dat is nog eens geweldig goed nieuws,en zeker een felicitatie waard. Heel veel sterkte nog voor de komende tijd, en hopelijk iedere dag weer een stapje vooruit. Heel veel lieve groetjes Anton en Margriet.

• 12 Februari 2013 - 14:47

Adrie En Louis:

Wat een goed bericht, na al die tijd onder spanning leven een bevrijdende mededeling. Super. Nu de moed verzamelen voor verdere revalidatie en geduld houden. Tegelijkertijd kunnen wij jullie vertellen dat we opa en oma zijn geworden van ons vierde kleinkind, een dochter bij Noortje. Ze heet Guusje. Mooi dat op zulke momenten ook uitwisseling van blijdschap en geluk mogelijk zijn. Het gaat jullie goed.
    Adrie en Louis.

• 12 Februari 2013 - 16:37

Betsy:

Gefeliciteerd met dit mooie bericht!Succes voor Madelon met de revalidatie, kan nu vol vertrouwen
    ertegen aan.
    Bedankt weer voor de prachtige foto's van Cuba schitterend,groetjes en alle goeds.Betsy

• 12 Februari 2013 - 17:41

Yvonne En Wim.:

Gefeliciteerd Piet met dit heugelijke nieuws. Het zal vertrouwen geven voor de toekomst en zeker helpen bij de revalidatie.
    Veel liefs en de groetjes van Yvonne en Wim.

• 12 Februari 2013 - 20:44

Ine:

Na zoveel spanning van de afgelopen tijd, eindelijk weer eens positief nieuws. Daar krijgen jullie als familie weer energie van. Madelon zal zich hierdoor nog meer gesterkt voelen om er helemaal voor te gaan. Geniet met elkaar van deze positieve uitslag.
    Groetjes Marcel en Ine