Knap hoor Jasper!!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van piet lagarde - WaarBenJij.nu Knap hoor Jasper!!! - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Knap hoor Jasper!!!

Blijf op de hoogte en volg piet

13 September 2012 | Ecuador, Cuenca

Cuenca, woensdag 12 september 2012.

Beste allemaal,

Nou Jasper bedankt voor die fijne reacties maar kun jij echt al opa Piet schrijven???
Knap hoor!!! Ben benieuwd naar je volgende woordje. Dikke knuffel van ons.

Wakker worden van galmende kerkklokken is hier geen kunst. 72 kerken zijn er in Cuenca en 19 daarvan staan rondo ns hostel in de historische oude stad. (Werelderfgoed van Unesco)
Klokslag 8.15 uur staat onze gids voor de deur. Wij zijn de enigste toeristen vandaag voor de toer naar Igapirca. Wij treffen het weer want wij gaan met hem in een comfortabele luxe ranger naar verschillende bezienswaardigheden op weg naar het twee uur verder gelegen archelogische complex Igapirca.
Eerst nog even langs een benzinestation. Ongeveer 35 eurocent per liter.!!!!!!!!! Snap je meteen waarom er hier zoveel grote auto’s rondrijden en dat er geen fietsen te bekennen zijn.
Wij rijden eerst naar een heel bijzondere kerk bovenop een berg die helemaal in de rotsen gebouwd is en waar door de dorpsbewoners 50 jaar aangewerkt is na een hele bijzonder mirakel. De kerk was helemaal versierd met blauwe en witte bloemen (kleuren van de lucht) en juist afgelopen zondag was ere en bedevaart geweest waarbij de mensen uit het dal op hen knieen naar boven kropen.
Daarna naar een varken aan het spit langs de weg. Het varken werd op een hele bijzondere manier klaargemaakt. Dat gebeurt alleen in deze stre e k. Natuurlijk wat van de “huid” proeven.
Daarna naar een 86 jarige mevrouw die al vanaf haar veertiende de wereldberoemde Panama hoeden maakt en ondertussen ook nog 12 kinderen heeft grootgebracht.
Helaas zou het verhaal vandaag een beetje TE lang worden als ik al deze verhalen uitgebreid zou vertellen maar ik wil wel wat langer stilstaan bij de Panama hoed. Een prodect dat in met duizenden geexporteerd wordt. Wordt vooral in Cuenca gemaakt. De naam is total verkeerd en dat vinden ook de inwoners van Cuenca. Rond 1800 ontdekten de Spanjaarden de kwaliteiten van deze hoed en de arbeiders die het Panamakanaal uitgroeven gebruikten deze speciale hoed. Sterk, flexible en goed om de zonneschijn tegen te houden.
De hoed wordt gemaakt van de scheuten van de Toquilla Palm die alleen hier in het midden van Equador in de kustgebieden groeit en op sommige plaatsen in de regenwouden. Juist voor de scheuten opengaan en bladeren vormen worden deze geoogst en vervoerd naar dorpen waar deze een special behandeling krijgen,, ze worden op de grond geslagen en daarna met de hand worden de bladeren verwijderd en gekookt en gedroogd daarna worden er hoeden van geweven. Dezelfde vorm en vaak ook nog geloogd zodat ze de witte kleur krijgen. Je het hoeden in 4 kwaliteiten maar de extra fijn geweven Panama hoed kost hier tussen de 300 en 400 dollar maar in het buitenland kost deze hoed al gauw 1500 !!!! dollar.
Dus je zult ons niet met een Panama hat zien lopen.
Daarna door een prachtig landschp op weg naar Ingapirca op 3200 meter hoogte. Het is Equador’s best bewaard gebleven archeologische plaats uit het Inca tijdperk in Equador. De Inca’s overheerstten rond de 15 eeuw de inheemse bevolkingsgroep de Canari. Onze gids weet er van alles over te vertellen en de manier van bouwen van de Inca’s maakte grote indruk op ons en was al een goede les wat we in Peru te zien en te horen krijgen over de Inca’s. Ook krijgen we de nodige tips hoe we de Inca trail naar Machu Picchu het beste kunnen organiseren.
Diego was wel een heel deskundige gids en niet alleen over de Inca’s, ook over de natuur en vogels wist hij vele bijzonderheden. Na een geweldige lunch in een geweldige locatie reden we rond 3 uur weer terug naar ons hostel. Wij hadden de indruk dat we vandaag een VIP behandeling hadden gekregen.

Morgen gaan we ons voorbereiden op de tocht naar Peru. Hopelijk werkt internet daar ook net zo goed als hier. Toch moet het er heel anders zijn dan Equador maar dat willen we graag zelf gaan ondervinden.

Voor nu een adios van ons en een leef en genietgroet.

Piet.

• 14 September 2012 - 07:33

Jasper Hart:

Opa oma opa paPa mamA Jasper

• 14 September 2012 - 07:39

Wouter:

Ha opa piet,
    Je zult het misschien niet geloven maar Jasper schrijft de mailtjes echt helemaal zelf! Wij zeggen de letters en hij weet inmiddels de p de s de r de x de à de j de o en de m! De e in Jasper vult mijn iPhone zelf in. Knap van jouw kleinzoon hoor!!!
    Veel plezier!

• 14 September 2012 - 11:43

Bauke:

Knappe zoon hebben wij he!!!!!

jasper heeft de kaart van de zeehonden ontvangen!!!
    Hij vindt hem heel erg mooi!

Maar nog geen tweede kaart