Een wandeling langs 1100 gekleurde paraplu's. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een wandeling langs 1100 gekleurde paraplu's. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een wandeling langs 1100 gekleurde paraplu's.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

15 Oktober 2016 | Zuid-Korea, Daegu

Daegu, zaterdag 15 oktober 2016, 22 graden half bewolkt

Beste allemaal,

Gisteren hebben we zowat de hele dag gereden. Van Sokcho naar Daegu. Heerlijk gegeten en vanmorgen rustig aangedaan.
Rond 11 uur naar de Tongdosa tempel gereden. Bijna twee uur. Het ligt op de weg van Daegu naar Busan.
De wegen zijn hier ontzettend goed. Wij hebben de tolweg genomen. Langs de weg vind je grote parkeerplaatsen met alle faciliteiten. alles super verzorgd. Je kunt er zelfs een invalidewagentje, een kruk en een wandelstok uit een automaat "toveren" om een van de vele winkels te bekijken.

De Tongdosa tempel is een van de drie juweeltjes onder de tempels in Zuid Korea. Het hele complex ligt in een vallei. De toegangsweg is meer dan een kilometer. Rechts de bergwand met een enorme stenen en links een rivier. Het water in de rivier is nu
laag maar in de regentijd moet het een kolkende rivier zijn als je al die rotsblokken in de rivier ziet liggen.
In vele rotsblokken vind je nog vele duizenden jaren oude inscripties. Spreuken en verzen.
Normaal is dit pad in de avond verlicht met stenen lantaarns. De tempel is gesticht in 1367.
Elk jaar wordt dat gevierd. Vandaar dat de meer dan een kilometer lange toegangsweg helemaal versierd is. Met metersgrote doeken met afbeeldingen van Boeddha en duizenden vaandels met teksten en namen van mensen die hun gestorvenen familieleden willen eren. Je kunt een vaandel kopen en eigenhandig er je naam of iets anders opschrijven. (Zie foto)
Ook vind je er om de 100 meter een grote stenen bak waar je wierookstokjes kunt aansteken en in het zand in de bak steken.
De laatste paar honderd meter zijn wel heel kleurrijk.
1100 met de hand beschilderde paraplu's. De emblemen vind je terug in de dakranden bij de tempels.
Kleurrijk maar ook indrukwekkend.

Het tempelcomplex is zeer indrukwekkend. Duizenden chrysanten van verschillende kleuren versieren de tempels rondom. Ook hier aan elke chrysant een kaartje met een naam en tekst. De tekst kan ook een wens zijn. Alles super netjes en georganiseerd. Het geheel straalt een enorme rust uit. Geen geroep en geen geschreeuw.
In de tempel wordt gebeden en geknield. Er worden offers gebracht. Meestal in geld maar ook met zakken of zakjes rijst en/ of allerlei fruit. En ..... schoenen die laat je altijd buiten staan.

Een paar uur hebben we hier rondgewaald. Alweer een geweldige ervaring rijker.
Ik hoop dat de foto's het een en ander over kunnen brengen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 15 Oktober 2016 - 17:09

Riek:

Mooi hoor. Alles zo kleurrijk.

• 15 Oktober 2016 - 21:47

Hanny: