Naar het land van salsa, rum, witte stranden en .. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu Naar het land van salsa, rum, witte stranden en .. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Naar het land van salsa, rum, witte stranden en ..

Door: Piet lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

26 Januari 2013 | Cuba, Havana

Havana, donderdag 3 februari 2013

Beste allemaal,

Om 5 uur in de morgen op want om 6.15 uur zou Wil ons naar Den Bosch brengen. Om 7.12 met de trein naar Schiphol. Daar zelf inchecken. Even wennen maar het lukte. Dan onze eerste ontbijtje op Schiphol en om 11.25 op weg naar de tussenstop, Madrid. Een uurtje wachten en dan om 15.15 de lucht in op weg naar Havana. Op weg naar het grootste eiland in het Caribisch gebied, Cuba.
Rond 8 uur landen wij op de luchthaven, Jose Marti, in Havana. We zijn wel slaperig want het tijdsverschil is 6 uur. Dus 2 uur in de nacht in Nederland. Het duurt lang voordat we de bagage hebben want hier is alles nog handwerk. Wij hadden in Nederland al voor de eerste twee dagen een hotel geboekt buiten het centrum.
Maar belangrijk is om eerst geld te wisselen. Want Cuba heeft twee munteenheden. Het ene geldsysteem is voor de locale bevilking en heet de CUP, de peso Cubano. De andere munteenheid is voor de toeristen en heet CUC. Met deze munteenheid moet je bijna alles betalen en is uiteraard veel duurder dan de locale munt.
Er zijn bijna geen ATM's, dus neem voldoende euro's mee. Wij kregen voor 1 euro ongeveer 1,26 CUC. En ter vergelijking 1 CUC is ongeveer 26 CUP waard.
Het is inmiddels donker en er is nauwelijks verlichting. Wij zoeken een betrouwbare taxi en gaan op weg naar het Commodoro hotel. Een half uur rijden. Het restaurant was nog open en daar hebben we nog een hapje gegeten. Een douche en naar bed want de volgende morgen wilden we al vroeg naar het oude centrum van Havanna om daar voor 2 nachten een kamer te zoeken.

Wij willen namelijk zoveel als dat mogelijk is bij de locale bevolking overnachten omdat je zo het meest te weten komt van het gewone dagelijkse leven. EN ... meestal zijn de kamers en het eten er beter dan in de hotels. Deze particuliere kamers heten "Casas Particulares" en zijn iets goedkoper dan een middenklasse hotel. Wij betaalden de hele reis 20 of 25 CUC per nacht voor een tweepersoonskamer. Het ontbijt is meestal 3 otot 4 CUC per persoon. Je herkent deze Casas aan een blauwe sticker. Veel onderhandelen over de prijs heeft geen zin omdat deze mensen een flinke belasting per kamer aan de overheid betalen. Dus weinig, veel of geen gasten, men moet toch de belasting betalen.
De Casas mogen maar 2 kamers verhuren en vaak zijn het oudere mensen die een of twee kamers leeg hebben omdat de kinderen het huis uit zijn. Dus een soort of bed en breakfast hier in Nederland. Maar de meeste Casas kunnen ook voor de lunch en diners verzorgen.
Wij hebben vanaf de tweede dag elke keer in een Casa geslapen en gegeten. En dat is ons uitstekend bevallen.

Beste allemaal, morgen zal ik vertellen of en hoe wij onze casa in Havana gevonden hebben en uiteraard ook over de eerste echte kennismaking met Cuba.

Een warme groet van ons, hier is het zo'n 30 graden, en leef en geniet van de momenten.

Piet

Foto's: Ook nu plaats ik reeds enkele foto's van Havanna. Ook zal ik over sommige foto's wat meer proberen te vertellen. Want elke foto heeft zo zijn eigen verhaal.
Helaas kan ik de foto's op dit moment niet draaien.
Foto 0333: Ons hotel Comodoro lag vlak aan de zee. Maar het was wel veel vergane glorie en al jaren was de omgeving niet meer onderhouden.
Foto 0340: Capitolio. Dit is een prachtig gebouw waar we helaas niet inkonden vanwege restauratie werkzaamheden. Het is een kopie van het Capitool in Washington. Dictator Machado liet het in 1929 bouwen als zetel van de senaat en het parlement. een 24 karaatsdiamant op de vloer markeert het nulpunt vanwaar alle afstanden op het eiland gemeten worden.
foto 3894; Boekwinkels bieden voor 90% boeken en tijdschriften aan van de evolutie. Fidel, Che en Hemingway zijn de favorieten.
Foto 0423: Bijna elk huis heeft wel een balkon en overal en elke dag hangt de was te drogen.
De andere foto's tonen mensen die wat bij willen verdienen. Een vrouw met een grote sigaar, kleurrijke vrouwen die graag met je op de foto willen, een man met verklede hondjes en ga zo maar door. Zo gauw ze een toerist zien dan maken ze een gebaar dat je een foto van hen kunt maken maar dan verwachten ze daar wel geld voor.

• 26 Januari 2013 - 17:44

Ine Seegers:

Hoi Piet en Susan,

Wat een omschakeling voor jullie. Maar ik weet Piet, dat lijf van jou is inmiddels wat gewend en heeft al zoveel doorstaan. De foto's roepen herinneringen op van weleer. Volgens mij heb ik heel lang geleden ook zo'n mooi BB ruitjes rok gehad met een roze blouse. Prachtig en dat past denk ik helemaal in dat straatbeeld. Ik hou ook zo van die oude afgeronde modellen auto's, waren ze er nog?
    De tijd voor Susan zit er hier bijna op, dat zal ook weer even wennen worden voor jou.
    Fijn om te lezen dat het ook met Madelon de goede kant op gaat. Geduld daar zal het op aan komen.
    Groetjes Marcel en Ine

• 27 Januari 2013 - 12:28

Wil En Annemie Swaans:

Hoi Piet en Susan,

Weer welkom thuis.

Fijn te horen dat het Madelon de goede kant op gaat.

Wij lezen je verhalen nu met nog meer aandacht omdat wij volgende week woensdag voor 3 weken naar Cuba op vakantie gaan dus ga snel door het je verhalen. (heb je nog tips !)

Tot slot wensen we Susan een goede terugreis en weer gauw terug over enkele maanden.

Een fijne zondag en tot horens en zien.

Mvg, Wil en Annemie.