Batman, batman, batman en .......... - Reisverslag uit Adelaide, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Batman, batman, batman en .......... - Reisverslag uit Adelaide, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Batman, batman, batman en ..........

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 Januari 2019 | Australië, Adelaide

Batman, batman, batman.

Beste allemaal,

Adelaide, donderdag 10 januari 2019, 0 km
35 graden en blauwe lucht.

Vandaag een rustige dag. In de morgen de was en in de namiddag naar Margaret en Collin.

Super leuk om Margaret en Collin te ontmoeten die 22 jaar geleden samen met haar man Terry Bauke in huis namen. Helaas is Terry bijna vijf jaar geleden overleden. Zij was de eerste van de tien studenten die er nog zouden volgen. De gastgezinnen kregen daar geen vergoeding voor. Zij wilden als het ware het buitenland via een buitenlandse student in huis halen.
Collin was toen vier en een half en hij kon nog veel, weliswaar vaag, van Bauke herinneren.
De fotoboeken kwamen op tafel en de verhalen die bij de foto’s hoorden. Echt een paar kippenvel momenten.
Ook super om te horen dat ze zoveel plezier van/ en met Bauke gehad hebben.

Een ontmoeting om niet snel te vergeten.

Een warme groet,

Piet.

Van Adelaide naar Victor Harbour, 11 januari 2019, 217 km.
Blauwe lucht en 35 graden.

Vandaag een prachtige tocht gemaakt naar Victor Harbour. Veel gewandeld over een prachtig eiland en weer terug langs de prachtige kust.
Later volgen de foto’s.

Adelaide, zaterdag 12 januari 2019, 0 km
Blauwe lucht en 37 graden.

Zo zie je de temperatuur langzaam oplopen. Volgende week zal het hier over de veertig graden zijn maar dan vertrekken we hier weer.

Vandaag met de vrije bus naar het centrum. Maar we hadden dat ook kunnen lopen. We habben een wandeltocht gemaakt langs de meest belangrijke gebouwen. En midden in het centrum heeft men een waar wielerdorp gebouwd. Vanaf hier zal de start van de Tour Down Under plaatsvinden. Morgen start dat met een criterium die niet meetelt voor de einduitslag.
Adelaide is echt een fietsstad. Prachtige fietspaden door heel de stad en omgeving.
Het is ook een heel groene stad met veel parken.

In de namiddag gaan we naar een museum/galarie. Echt super mooi en gratis toegang.

Alweer een geweldige dag,

En de nachten kunnen best koel zijn dus het slapen wordt tot nu toe niet verstoord door de hitte.

Morgen de laatste dag Adelaide,

Adelaide, zondag 13 januari 2019, 0 km
Blauwe lucht en 38 graden.

Vandaag kan de wagen weer op de camping blijven. We wandelen al vroeg naar de zoo. Normaal ben ik niet zo van de dierentuinen maar deze is wel heel ruim opgezet met prachtige planten en bomen. Eigenlijk wandel je door een park en daar zijn dan ook nog vele mooie dieren en vogels te bewonderen.
In de middag wandelen we enkele uren door de prachtige botanische garden. Er zijn wel niet zoveel bloeiende bloemen meer maar het blijft een prachtig aangelegd park. En overal krijg je uitleg bij.
Ook heel bijzonder is de verblijfplaats van duizenden grote vleermuizen. Ze zijn ongeveer een kilo zwaar en hebben een spanwijdte van een meter. Ze hangen overdag met honderden bij elkaar in de hoge boomtoppen. Bij heet weer fladderen ze wat met hun vleugels om niet oververhit te raken. Als de duisternis invalt dan vliegen ze uit naar hun fourageergebieden. Meestal hebben ze een actiradius van zo’n 20 km. maar dat kan ook 50 zijn als ze niet genoeg voedsel vinden. En in de morgen keren ze dan weer terug naar hun slaapplaats in het park. Ze eten vooral zaden en honingbloemen. Ze zijn belangrijk voor het verspreiden van bomen en struiken.
Ze maken de hele dag geluid om met elkaar te communiceren en om hun jongen te laten weten waar ze “hangen”.

Een paar dagen later hoorden we dat er vele vleermuizen dood onder de bomen lagen. Te heet om daar in de boomtoppen te hangen. Zij konden de warmte niet kwijt.

Voor nu een warme groet of beter gezegd een hete groet. Maar morgen misschien nog heter want we trekken naar Rivierenland. Het binnenland in en daar is het nog wat heter dan aan de kust.

Misschien breken we daar het record wat temperatuur betreft. 46 graden !!!!!! Als we de voorspellingen mogen geloven.

“Als je droomt van een donut is dat een droom, geen donut. Als je droomt van reizen, reis je al”.

“If you dream of a donut is that a dream, no donut. If you dream about travelling, you already travel”.

Maar dat horen jullie over een laar dagen wel weer.

Piet.

• 18 Januari 2019 - 04:05

Riek:

Wat leuk, de verhalen van Bauke.
    In Sydney hebben we ook van die geote vleermuizen gezien. Prachtig he.
    Hier lekker vriesweer. We zijn in Frankrijk.

• 18 Januari 2019 - 11:48

Ine:

Die dode vleermuizen hebben we hier idd. op het journaal kunnen zien. Ik vond het een beetje bizar om te zien dat die beestjes zo aan hun einde komen.
    Hoe lang mogen jullie daar nog genieten? Hier kunnen de schaatsen komende week uit het vet, waarschijnlijk die van mij niet.......
    Groetjesssssssss

• 18 Januari 2019 - 15:42

Hanny:

Leuk die ontmoeting met de familie die Bauke in huis had, best bijzonder.
    Hier inderdaad heerlijk vriesweer met zonnetje. Moet even niet denken aan 46 graden.
    Groetjes uit Gennep

• 04 Juni 2019 - 04:50

Bart En Tineke:

Goede morgen Piet,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag vandaag!!
    Een gezellige dag gewenst: de zon werkt in ieder geval goed mee.
    Je weet het: een kopje thee is zo gezet.
    groetjes Bart en Tineke