Waar zullen we ...... - Reisverslag uit Ceduna, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Waar zullen we ...... - Reisverslag uit Ceduna, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Waar zullen we ......

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

28 December 2018 | Australië, Ceduna

Waar zullen we ……..

Beste Allemaal,

Cocklebiddy, maandag 24 december 2018, 629 km.
33 graden en sluierbewolking.

Waar zullen we slapen op Kerstavond? In ieder geval niet op een mooie camping. Nee we zullen Kerstavond en Eerste Kerstdag in een Roadhouse doorbrengen.
Een Roadhouse is eigenlijk een huis aan de weg. Soms al meer dan honderd jaar oud. Vroeger was er een winkeltje of kon je gewoon even uitrusten. Een Roadhouse is nu nog steeds belangrijk al was het maar om benzine te tanken. Er zijn toiletten en voor een paar dollar kun je een muntje kopen om vjer minuten te douchen.
De meeste Roadhouses hebben tegenwoordig een behoorlijke winkel en ook een paar kleine huisjes om de nacht door te brengen. En soms hebben ze een restaurant met een beperkt menu.

In ieder geval is een Roadhouse relatief duurder dan in de bewoonde wereld. Maar dat is niet zo verwonderlijk want de elektriciteit wirdt opgewekt door generatoren en alles moet over grote afstanden aangevoerd worden.

Wij stoppen rond vijf uur want je rijdt zover mogelijk omdat er rond een Roadhouse niet veel te beleven valt.
Wij stoppen bij Cocklebiddy Roadhouse. En bij de ingang vind je een bord met: Welkom in Cocklebiddy. Hier leven: 8 personen, 1,2,3,4,5,6 …… kangoeroes 25 parkieten, 7 kwartels en een hond.
Wat niet op het bord stond dat er ook twee arenden leven die gewond zijn door aanrijdingen met auto’s. Eentje was aan een oog blind en de ander kon niet vliegen. Clarence en Bruce.
Het probleem is namelijk dat de arenden normaal van konijnen leven maar als daar een schaarste aan is dan eten ze de dode kangoeroes op de weg. Kraaien doen dat ook maar die kunnen op tijd wegvliegen. Een arend is veel trager op gang en dan heeft vaak een auto hem al te pakken. Dus wordt geadviseerd om niet te hard te rijden als je een dode kangoeroe op de weg ziet liggen en te toeteren.

De camping is gewoon een open vlakte op zand of wat grevel en het is er donker. In een schuurtje zijn een paar toiletten en een douche.
Maar voor Kerstavond is dat best te doen!!!!

Wat het landschap betreft zeggen de Australiërs zelf “a lot of nothing”.

Maar daar zijn wij het niet mee eens. Wij vinden het landschap indrukwekkend. Maar daar morgen meer over.

Maar mijn biologische klok moet ik weer sterk gaan bijstellen want wij gaan vandaag van West Australië naar Zuid Australië. Een tijdsverschil van twee en een half uur !!!!!!! Het is dus meteen twee en een half uur later. Waar maken wij ons in Europa toch druk over? Het verschil met Nederland was voor een maandje 7 uur maar is nu weer voor een tijdje 9 en een half uur!!!

Wij eten voor de eerste keer op kerstavond in het restaurantje van het Roadhuis een kipschnitsel en een salade met een wijntje. Waarom zelf niet koken? De harde wind en wij hebben niet teveel mee kunnen nemen omdat de Roadhouses geen koelkast of diepvries hebben EN omdat we de provinciegrens oversteken en dat we daar geen groenten en fruit mee over mogen nemen. En later blijkt dat dat streng gecontroleerd wordt.

Wij wensen jullie allemaal een super Kerstavond en geniet van al die vooruitzichten op het eind van het jaar. Wij gaan slapen onder een sterrenhemel bij ons Roadhouse.

Een warme Kerstgroet.

Piet.

Nundroo, dinsdag 25 december 2018, 609 km
33 graden en sluierbewolking.

We worden op tijd wakker en rijden op Eerste Kerstdag door indrukwekkende landschappen. Wij rijden door hinderden kilometers door Eucalyptusbossen. Zo ontzettend mooi nu ze allemaal in fris groen blad staan. Wij rijden door de Nullarbor Plain. Honderden kilometers. En Nullarbor betekent “geen boom”. En inderdaad is er geen boom te vinden alleen heel laag struikgewas. Dat komt omdat dit een van de grootste karstgebieden ter wereld is. En de oorzaakmis het poreuze kalksteen waarin het regenwater onmiddelijk wegzakt. Maar onder de oppervlakte stromen talloze rivieren en grotten. De vlakte eindigt abrupt bij de klippen die steil afdalen in de Great Australian Bight. En deze vormen de langste ononderbroken klippenkust ter wereld.

Ook loopt hier de langste rechte spoorlijn ter wereld: 478 km lang kaarsrecht.
Maar met de auto kunnen ze er hier ook wat van. Want wij rijden hier over de langste rechte weg in Australië. Ruim 147 kilometer kaarsrecht. En dan ook echt kaarsrecht.

Wij zien kangoeroes, dingo’s, arenden maar helaas geen wilde kamelen die hier ook ronddwalen.

Hoe zo saai? Het is genieten 609 kilometers lang.

Voor nu een warme Eerste Kerstdaggroet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

“Als je eten weigert, de gebruiken negeert, de religie maar eng vindt en de mensen ontwijkt, dan had je beter thuis kunnen blijven.”

“If you refuse food, ignore the customs, find the religion scary and evade the people, then you could have stayed home better.”

Piet.

• 28 December 2018 - 10:09

Riek:

Onze Kerst zit er alweer op. We zijn ook weer thuis uit Frankrijk. Nog enkele dagen en we zitten weer in 2019.

• 28 December 2018 - 14:13

André En Willemien:

Voor jullie een bijzondere jaarwisseling in een steeds weer verrassende omgeving. Geniet ervan. We zijn vreselijk benieuwd naar de foto's die je nog niet hebt kunnen plaatsen.
    Liefs vanuit Luyksgestel

• 09 Januari 2019 - 16:12

Hanny:

Wel gelezen eerder al maar niets laten weten. Alles rustig gehouden lekker uit eten geweest in de Plasmolen met vrienden. En oudjaar in hotel in Berg en Dal ivm keetje die weer een rot tijd heeft met vuurwerk wat steeds harder lijkt te worden. Dus op oudejaarsdag in een rustig hotel tussen de heuvels, heerlijk.