Niet geliefd. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Niet geliefd. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Niet geliefd.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Daegu

Niet geliefd.

Daegu, maandag 22 en dinsdag 23 oktober 2018

Mooi rustig herfstweer. Sluierbewolking en 22 graden.

Beste allemaal,

Een korte geschiedenis van Zuid Korea.
In het verre verleden was Zuid en Noord Korea één land. In 1910 werd het bezet door Japan. Tot en met 1945. In 1919 waren er opstanden en aanslagen tegen de bezetters. Veel werd verwoest en geroofd door Japan. Tijdens de tweede wereldoorlog werd Korea verplicht om Japan te helpen. 200.000 vrouwen werden uitgebuit als seksslavinnen. En tot de dag van vandaag is daar nog geen excuus voor geweest. Zo kun je hier merken dat Japan nog steeds niet geliefd is bij de Zuid Koreanen.

Op 8 september 1945 werden de Korea’s gesplitst. Sovjet Unie het noordelijke deel en de Verenigde Staten het Zuidelijke deel. In december 1945 zouden de landen op een Conferentie in Moskou de toekomst van Korea bespreken. Mar men kwam er niet uit. De amerikanen stelden Zuid Korea onder militair bestuur en de Sovjet Unie steunde het noorden.
In juni 1950 startte de Koreaanse oorlog. Twee en een half miljoen Koreanen komen om.
Op 1 november 1950 dwongen de Chinezen de Amerikanen terug tot de 38ste breedtegraad. Er volgde een patstelling tot 1953. 27 juli werd een staakt het vuren getekend. Maar er is nog steeds geen vredesovereenkomst getekend.
Ook werden de families gescheiden en dat gebeurt tot nu toe.

De hoofdstad is Seoul en deze miljoenenstad ligt maar zo’ n 60 km van Noord Korea. Het heeft 50 miljoen inwoners. Er is dienstplicht.

Hopelijk gloort er aan de horizon wat hoop nu er gesprekken plaatsvinden. Maar het algemene beeld en gedachte is: Eerst zien en dan geloven.

Zo dat was heel in het kort een terugblik in de geschiedenis van Korea.

Het is bijna niet te geloven en te begrijpen dat men hier in zo’n korte tijd deze welvaart opgebouwd heeft. Misschien kun je nu een beetje begrijpen waarom men hier zo hard werkt en waarom onderwijs zo ontzettend belangrijk is voor de Zuid Koreanen.

“You don’t achieve security by building walls, but by opening doors”.

“Veiligheid bereik je niet door muren te bouwen, maar dat doe je door deuren te openen”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de vrijheid die wij nu hebben.

Piet.

• 24 Oktober 2018 - 17:26

Frans Van Rijsewijk:

Vertel die laatste zin maar eens aan Trump! Boeiende spreuken iedere keer weer. Mooi Piet.

• 26 Oktober 2018 - 22:51

Riek:

Prachtige verhalen. Ik oeesze graag in Nieuw Zeeland.