Er even "tussenuit". - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Er even "tussenuit". - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Er even "tussenuit".

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

16 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Jeju

Er even “tussenuit”.

Jeju eiland, woensdag 10, donderdag 11, vrijdag 12 en zaterdag 13 oktober 2018

Prachtig herfstweer 24 graden en meestal blauwe lucht.

Beste allemaal,

Hier ben ik weer. Vijf nachten op een prachtig eiland doorgebracht. Jeju eiland.
Vandaag vertel ik in het algemeen iets over het eiland. Morgen komen een aantal bijzonderheden aan bod.

Jeju eiland staat op de lijst van erfgoed van Unesco. Het is het grootste eiland van de 3000, meestal onbewoonde eilanden, van Zuid Korea. Het ligt in de straat van Korea. Het is met een ferry en met het vliegtuig te bereiken.
Het is 73 bij 31 km groot.
De hoogste berg ligt in het midden. Het is een uitgedoofde vulkaan. Hallasan. 1950 meter hoog. Miljoenen jaren geleden ontstaan en gevormd door deze vulkaan. En dat zie je echt elke moment. Want je vindt er geen ander gesteente dan vulkanisch basalt. Bruin/roodachtig stollingsgesteente. Overal war je kijkt maar daarover morgen meer.

De geschiedenis van het eiland is dat het vaak betwist is door Japan en Korea. Tijdens de kolonisatie vanaf 1911 door Japan heette het eiland, Saisha. In 1946 toen het eiland weer Korea toebehoorde kreeg het de naam Cheju. In 2000 kreeg het de huidige naam Jeju.

Door de relatieve isolatie heeft de taal en de cultuur zich onafhankelijk kunnen ontwikkelen. Veel legendes zoals die van de Hareubang of te wel vertaald. “De stenen grootvader”.
Ook het verhaal van de Haenyes, de zeevrouwen, is interessant. Maar daarover later meer.

Hier is ook de Nederlandse zeevaarder, Hamel, gestrand. In het verleden werd het afgelegen eiland ook gebruikt om er bannelingen en ongewenste personen naar tie te sturen.

Maar nu is het een drukbezocht toeristeneiland geworden. Ook wel honeymoon eiland genoemd. Het heeft een gematigd klimaat met prachtige stranden. Ook worden er veel conventies gehouden.

“Travelling is looking at yourself against different background”. Reizen is ook kijken naar jezelf in een andere omgeving. Je vast gevormde mening krijgt hier soms een andere kijk op dingen en gewoontes.

Hier hou ik het voor vandaag maar bij. Leef en geniet van het prachtige herfstweer en als je vakantie hebt probeer dan dubbel te genieten van deze momenten.

Piet.

• 18 Oktober 2018 - 06:20

Riek:

Mooie tijd gehad, zie ik wel.