Zo vriendelijk !!!!! - Reisverslag uit Copán, Honduras van piet lagarde - WaarBenJij.nu Zo vriendelijk !!!!! - Reisverslag uit Copán, Honduras van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Zo vriendelijk !!!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

12 Januari 2018 | Honduras, Copán

Zo vriendelijk!!!!!!!

Dag 51

Copán Ruinas, donderdag 11 januari 2018, 31 graden en blauwe lucht.

Beste Allemaal,

Vandaag een relatief rustige dag. Verplaatsen. Nu naar Copan in Honduras. Om 1 uur komt de shuttlebus als het goed is.
Wij zijn altijd benieuwd waar we terecht komen. Een beter hostel dan Casa Verde zullen we niet gauw meer vinden. Maar dat hoeft ook niet want anders raken we teveel verwend.

Een uurtje later verscheen de shuttlebus. Het was er druk want dertien jonge toersiten wilden naar Copan in Honduras. De rugzakken gingen boven op de bus en daar gingen we. De we was redelijk in El Salvador. Na een oaar uurtjes reizen kwamen we in Guatemala aan. Eerst de grens met El Salvador passeren. Stempeltje hier stempeltje daar. Niet altijd plaatsen ze een stempel in het paspoort maar op een papiertje. Daarna lopende naar de grenspost met Guatemala. En dan door naar Honduras. Ondertussen was het zes uur en donker. De wegen waren super slecht in Guatemala. We dansten van links naar rechts over de weg om de gaten te vermijden.
Aan de grens met Honduras moesten we eerst geld wisselen want het stempeltje kost vier dollar maar men wil de plaatselijke munt.
Rond zeven uur kwamen we in ons hostel aan. Rugzak op de kamer en meteen wat gaan eten.

Morgen gaan we naar de beroemde Copan Mays ruïnes. Ben benieuwd.

Nog iets over El Salvador. Volgens de statistieken heeft El Salvador het hoogste moordpercentage. Vooral door de beruchte jeugdbendes en afrekeningen. Vele toeristen willen daarom niet door El Salvador reizen.
Maar het is alsof de El Salavadorianen dat willen compenseren. Wat zijn deze mensen vriendelijk en behulpzaam. Iedereen zegt gedag en heeft een glimlach voor je over. De mensen zijn ook heel open.
Ik ken dan wel geen Spaans maar ook hier geldt. “Een glimlach kent vele talen”.
Ook al zie je in elke supermarkt, bankgebouw of zomaar op straat een agent of soldaat met een groot machinegeweer, we hebben ons geen moment angstig gevoeld. In tegendeel.

Ik plaats deze keer geen foto’s want die heb ik vandaag niet gemaakt. Morgen misschien een paar extra. Nee ik zal er toch een laar plaatsen. Je hebt overal wel een bordje met daarop een tekening van bijvoorbeeld verbiden te roken of verbiden foto’s te maken of….
Hier zie je vaak een bordje met een pistool met daar een rood kruis doorheen. Dat wil zeggen dat je op deze plaats geen pistool of geweer mag dragen of bij je mag hebben.

Voor nu een warme groet en leef en geniet met een glimlach op je gezicht.

Piet.

• 13 Januari 2018 - 13:21

Riek:

Bedankt voor de felicitatie. Leuke dag gehad. Het werd twee uur in de nacht. Kei gezellig.

• 14 Januari 2018 - 10:39

Hanny:

Goeiemorgen Piet en Susan,
    Lekker zonnetje op deze zondagmorgen dat is al heerlijk want de meeste dagen is ie niet te zien wat somber en vochtig weer maar we doen het er mee want het is nu eenmaal winter.
    De familie weer blij met twee mooie jongetjes erbij!
    Fijne dag, Herman Hanny en keetje.