Wie is er gek? - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wie is er gek? - Reisverslag uit San Gerardo, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 December 2017 | Costa Rica, San Gerardo

Dag 25

San Gerardo de Dota, zaterdag 16 december 2017, 30 graden en blauwe lucht

Beste Allemaal,

Wie is er gek?

Vanmorgen om half vijf opgestaan. Nog pikkedonker. Om kwart over vijf zou onze gids klaarstaan.
Hij met een grote telescoop en wij met dikke kleren en fototoestel. Het was nog erg koud. Volop sterren. Tien minuten rijden en daarna 200 meter over een modderig paadje naar boven klimmen.
Voorons lag een de vallei maar vlak voor ons stond een avocadoboom. Wij waren de eersten en hadden de beste plek. Onze behulpzame gids installeerde de telescoop en leerde ons een foto met de telefoon via de telescoop te maken. Maar hij wilde dat ook wel doen. Ik wilde het met mijn toestel proberen.
Ondertussen kwamen er steeds meer gidsen met een telescoop en iedereen had een stuk of vier toeristen bij zich. Toen het licht werd stonden er ongeveer 30 mensen met hun fototoestel in de aanslag naar de avocado boom te turen.
Zouden ze komen? En jawel hoor na een half uurtje kwam de eerste vrouwelijke quetzal. Prachtig. Zij keek wat rustig rond en verplaatste zich tweemaal. Hat probleem zijn de takken. Als een vogel achter een blaadje of tak zit kun je geen foto maken. Gelukkig kwam ze op een vrije tak met mos zitten. Iedereen als een razende aan het knippen. Maar o wat is dat moeilijk als de vogel op dertig meter zit. Maar het lukte.
Nog een uurtje wachten. Zou de man verschijnen met zijn zestig cm lange staart. En weer geluk.
Hij kwam recht voor ons zitten op zo’n dertig meter afstand. Knippen en genieten van zijn wapperende staart. Wat een prachtvogel. We hebben er zelfs een korte video van via de telescoop.
Daarna kwam de zon over de bergflank en zijn ze verdwenen.

Maar onze dag kon niet meer stuk.

Na een ontbijtje terug naar onze kamer en op het terras weer wat opgewarmd.

Later willen we nog naar de waterval wandelen.

Een warme groet en leef en geniet van de kleine dingen.

Piet

• 18 December 2017 - 08:15

APL Lagarde:

Hallo Piet wat een geweldige foto's, je moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat. Schitterend.

• 18 December 2017 - 12:21

Jolanda Van Den Boer :

Wat een prachtige vogel! Het vroege opstaan en wachten is het zeker waard geweest.

• 18 December 2017 - 14:24

An De Brouwer:

wat zijn jullie aan het genieten zou kees moeten zien mooi piet bedankt voor jou mailje alvast fijne feestdagen gr an

• 18 December 2017 - 17:53

Riek:

Piet, is wat te vlug. Schreef in je later verslag dat ik die vogel wilde zien. Sorry.
    Te druk gehad vandaag hier in Frankrijk. Ik begon met laatste verslag.
    Prachtige vogel.