De Orosivallei verkennen. - Reisverslag uit Orosí, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu De Orosivallei verkennen. - Reisverslag uit Orosí, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De Orosivallei verkennen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

14 December 2017 | Costa Rica, Orosí

De Orosivallei verkennen.

Dag 21

Orosi, dinsdag 12 december 2017, 21 graden en bewolkt

Beste Allemaal,

Vanmorgen al om vijf uur naar buiten gekeken want zodra het helder weer is willen we naar de Irazú vulkaan gaan. Maar het miezert en het is totaal grijs. Dus komt plan B tevoorschijn. De Orosivallei verkennen.
Eerst rustig ontbeten en daarna vanaf ons balkon de kolibries geobserveerd. Tientallen vliegen er af en aan. Prachtig van kleur. Maar ze zijn nog lastiger te fotograferen dan vlinders. Ze zitten bijna nooit stil. Hun vleugeltjes bewegen 90 x per seconde. Ze kunnen gewoon “stil” in de lucht hangen.
In de tuin staan veel bloemen maar ook een kunstbloem waar men soms wat nectar in doet. Je camera scherp stellen en wachten. Ik heb in een uur zo’n 100 foto’s genomen. Je gooit er wel 30 weg maar er blijven er een tiental schitterende foto’s over.

Ondertussen is het zo goed als droog en we gaan de de Orosivallei verkennen. Links en rechts koffieplanten met daartussen vaak bananenbomen. Hier en daar worden de bonen geplukt. We rijden vooral langs de wilde Rio Grande de Orosi. Helemaal bruin van het water dat uit de bergen naar beneden komt. We komen ook uit bij een ruïne. Een kerk uit 1693 die samen met het gehele dorp bijna totaal verwoest is in 1833 door een overstroming. Er omheen heeft men een prachtige tuin aangelegd.
We krijgen onderweg ook nog twee miradors te zien. Vanaf een berg een geweldig overzicht over de vallei en het dorp.
Soms krijgen we ook een vogel op de gevoelige plaat. De paraplu is niet meer nodig geweest.

Het was een schitterende tocht van meer dan twee uur. Even rusten en lunchen en daarna het dorp in. Eerst de oudste nog dienstdoende kerk bezocht. Deze witgepleisterde kerk is door de Franciscaner monniken gebouwd in 1743 en heeft verscheidene aardbevingen doorstaan. Het heeft een houten plafond.

Daarna door het dorp naar de grote hangbrug over de rivier. En dan op zoek naar een Soda. Een restaurantje waar je local food kunt eten. Je ziet er heel veel langs de weg.

Voldaan gaan we weer terug naar ons prachtige hostel en organiseren we de foto’s en bespreken de plannen voor morgen. Is het weer goed dan gaan we de Vulkaan Irazú weer proberen te bezoeken. Zo niet dan passen we onze plannen weer aan.

Dus morgen weten jullie weer meer.

Voor nu een warme groet en hopelijk geeft bij jullie het weer niet teveel overlast.

Piet.

• 14 December 2017 - 10:36

Riek:

Weer een fraaie dag. Hier enorm veel regen. Lijken wel de regenwouden, hahaha. Niet normaal. Hopelijk kunnen jullie morgen naar boven. Groetjes

• 14 December 2017 - 19:19

Hanny:

Mooi verhaal weer. Inderdaad hier ook heel veel regen maar vanmiddag kon Herman toch nog tennissen en Ik kom zo! In een sporthal buiten wel te verstaan.