Een kleurrijke dag met veel gespotte dieren. - Reisverslag uit Horquetas, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een kleurrijke dag met veel gespotte dieren. - Reisverslag uit Horquetas, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een kleurrijke dag met veel gespotte dieren.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

08 December 2017 | Costa Rica, Horquetas

Een kleurrijke dag met veel gespotte dieren.

Dag 15

Horquetas, woensdag 6 december 2017, 31 graden en heel vochtig.

Beste allemaal,

Vandaag weer een heerlijke dag in Heliconia Island. Oftewel in een paradijs. Om zeven uur aan een heerlijke ontbijtje met uitzicht op tientallen vogels die zich te goed doen aan de overrijpe papaya’s en bananen. En ook een uitzicht op de snelstromende rivier.

Vandaag twee adventures zoals ze dat hier noemen. Oftewel twee excursies. Om negen uur met een kleine boot en een zeer goede gids twee en een half uur de rivier Sarapiqui bevaren om uit te kijken naar al wat er op de rivier en aan de oevers leeft.
Vogels en dieren wachten niet op ons en zeker niet om door de camera vastgelegd te worden. Hopelijk lukt het om een paar mooie foto’s te maken.

Het is echt ongelooflijk hoe Juan de dieren al van ver weet te spotten. Soms moet hij ons met een laserlicht aanwijzen waar de dieren zitten. Wat we te zien kregen was biven alle verwachting.
Kaaimannen, leguanen in alle kleuren en maten, ijsvogels, oeverzwaluwen, gieren, hele kleine neusvleermuizen en we hebben zelfs otters gespot.
We hebben er werkelijk prachtige foto’s van. En dat valt niet mee want je zit in een wiebelende boot en de leguanen en de vleermuizen zaten vaak in hoge bomen langs de oevers.
Voldaan gingen we weer terug naar Ons prachtig plekje voor een fruitlunch.

Om drie uur naar frogsheaven oftewel naar “een hemel voor kikkers”. Geen terrarium aanwezig. Gewoon twee hectare land met allerlei bomen en struiken en waterpoeltjes. Men had hier een klein boerenbedrijfje maar de zoon des huizes was bioloog en wilde het stuk teruggeven aan de natuur en hij maakte er van lieverlee een habitat voor kikkers van.
Hij beloofde zijn vader dat ze er vroeg of laat van konden bestaan. En dat is gelukt.
Het is een open terrein en dus kunnen er ook reigers en andere dieren die graag een kikkertje willen er ook gewoon binnenkomen.
Maar als je daar als leek rond zou lopen zou je er geen kikkertje vinden. Ten eerste zijn ze klein, ten tweede kunnen er een aantal zich heel goed camoufleren en ten derde zijn de meeste kikkers meestal in de nacht actief.
Ook voor de gids is het onder elke blaadje kijken. In de twee uur dat we er rondliepen hebben dan ook maar vier verschillende kikkertjes gevonden. Ze zijn niet groter dan een paar centimeter. Maar de kleuren zijn prachtig. En als ze felle kleuren hebben dan zijn ze meestal ook giftig. Ze zijn dan veilig voor hun aanvallers. De andere zijn meesters in camouflage en passen zich perfect aan de kleur van de omgeving.
Wij waren vooral benieuwd of we de zeldzaam mooie roodoogmakikikker te zien zouden krijgen.
Heel onopvallend als hij slaapt dan is hij zo groen als een bananenblad. Maar als hij in het donker op jacht gaat naar insecten dan verandert hij totaal. Twee hele grote ogen staren je dan aan.

En na een uur zoeken is het gelukt en konden we er de mooiste foto’s van maken. De gids werd ook nog volkomen verrast want hij vond ook nog een glaskikker en die was hij al een jaar niet tegengekomen.
De roodoogmakikikker vind je bijna op elke aankondiging en reclame bij reisbureaus en hotels. Evenals de toekan.

Hopelijk kunnen we er een paar foto’s van sturen ook al blijft het versturen van foto’s heel lastig met het zwakke internet.

Wij hadden een geweldige dag met rond de vijfhonderd foto’s waarvan we er in de avond vaak weer 300 van weggooien omdat ze bewogen zijn en dat er niets op te zien is.

Morgen gaan we een lange tocht maken naar Monteverde. Hopelijk zijn de wegen goed want anders gaat het een lange dag worden.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 08 December 2017 - 07:25

Claartje Bos:

lieve Piet, wat een mooi verslag en mooie foto's - dank je wel!
    geniet volop met jullie beiden!

• 08 December 2017 - 10:25

André Stal:

Hi Piet wat leuk om te lezen dat jullie op Heliconia island zitten. Inderdaad een prachtige spot om te verblijven.Daar ben ik in 2008 ook geweest, geweldig!
    Geniet van alles wat je meemaakt en tegen komt.
    Groetjes André

• 08 December 2017 - 11:32

Riek:

Wat zien jullie veel. Mooie foto's.

• 08 December 2017 - 16:49

Corrie Van Baast:

Hallo Piet, Wat leuk om dit weer te lezen. En het gevoel dat je er dan ook echt een ziet, in het "wild" en vol hoop dat hij ook goed op de foto staat. Onze zoon heeft zijn leven lang al een Kikker-hart. Ook een terrarium met de felgekleurde kikkers. Ze zijn verrassend klein, ca anderhalf tot twee centimeter. Toch beter om de kikkers in hun natuurlijke habitat te laten. Geweldig om er zo dichtbij te zijn. Dank weer voor je verhaal en de foto's. Prachtige kleuren. Vele groeten uit B-E van ons.

• 08 December 2017 - 19:23

Ine:

Wat een prachtige exemplaren van kikkers Piet. Maar die eerste is een leguaan, toch? Nog fijne geniet momentjes voor jullie.
    Groetjesssssss
    Marcel & Ine

• 08 December 2017 - 19:25

Hanny:

Groetjes uit een wit nat winderig Gennep.