Nu verder in Costa Rica met de auto. - Reisverslag uit Sarchí, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu Nu verder in Costa Rica met de auto. - Reisverslag uit Sarchí, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Nu verder in Costa Rica met de auto.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

04 December 2017 | Costa Rica, Sarchí

Nu verder in Costa Rica met de auto.

Dag 10

Gresia, vrijdag 1 december 2017, 27 licht bewolkt

Beste Allemaal,

Om tien uur konden we de auto ophalen. Na de nodige formulieren ingevuld te hebben konden we vertrekken. Altijd spannend. Een andere auto maar nog spannender is het verkeer. Zeker in de stad. Het zit hier elk uur van de dag compleet vast. En dan zijn er de gaten in de weg en iedereen pakt hier voorrang. Maar na een half uurtje waren we de stad uit en op de snelweg is het meteen veel minder druk. 80 is de maximum snelheid en in dorpen of steden is dat veertig.

We dachten in een uurtje in Gresia te zijn maar dat viel vies tegen. We moesten nog door Alajuela. Het zat er potdicht en dat ging metertje voor metertje. Maar gelukkig blijft iedereen rustig.
Buiten de stad ging het een stuk sneller. Een mooie bochtige weg en ook hier een prachtig groen landschap.

Rond twaalf uur kwamen we in ons hostel aan. De kleding meteen afgegeven en voor vijf dollar kregen we die tegen de avond weer terug. Daarna wat eten en inkooen gedaan in de supermarkt. We eten een keer “buitenshuis” en het ontbijt en avondeten doen we zelf. Fruit en yoghurt en biscuits met kaas. Papaya en ananas is werkelijk overheerlijk hier.

Bij jullie is het nu volop Sinterklaas maar hier wordt er op elk plein een enorme kerstboom gezet. Geen dennenboom maar een namaak. En meestal heel groot. Ook houden ze van kleurrijke verlichting.

Ons hostel is precies tegenover de kerk en het plein. Het plein staat vol met bankjes en die zijn tegen de avind allemaal gevuld. Gresia is juist bekend door deze bijzondere kerk. De gehele kerk bestaat uit grote stalen platen die bruin verroest zijn. Het geheel is afgewerkt met witte ramen en een wit dak van golfplaten. Binnen is het vrij sober maar het altaar is van wit marmer.

De deuren van de kerk zijn de hele dag open en er zijn altijd mensen aan het bidden.

Wij waren hier vooral naar toe gekomen voor de vulkaan Poas. Als het helder weer is moet dat een onvergetelijk moment zijn. Maar helaas de vulkaan is momenteel erg actief en niemand mag de berg beklimmen. Dat is al acht maanden ze en niemand weet wanneer je dit Natinaal Park weer in mag.

Dus hebben we de plannen veranderd en gaan we naar de watervallen van La Paz.

Wel vroeg want een tocht die normaal drie kwartier duurt want het is maar 38 km duurt hier het dubbele. Waarom? Dat horen jullie morgen wel weer.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

Gresia kon mijn weblog niet vinden daarom heb ik maar Sarchi ingevuld wat vijf km van Gresia ligt.

• 04 December 2017 - 09:14

Riek:

Leuk hoor. Hier regen, moeilijk voor de Sint op de natte daken.

• 04 December 2017 - 09:55

Ria Koning:

Leuk Piet, al die mooie verhalen en foto's.
    Toch wil ik even melden, dat ik niet meer rechtstreeks via een klik op jouw site kan komen. Eerst ging dat wel. Moet ik iets aanpassen? Nu ben ik via de zoekfunctie op de site gekomen.
    Ik wil natuurlijk niets missen.
    Geniet van dat mooie land.

• 04 December 2017 - 13:07

Hanny:

Dus wel kerstbomen dan toch de sfeer ik begin er deze week aan.
    Inderdaad regen hier, lekker gewandeld zo op koffievisite en dan even naar Overasselt want Herman heeft gisteren zijn bril laten liggen was niet handig.