Rood, wit en blauw met twee sterren. - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van piet lagarde - WaarBenJij.nu Rood, wit en blauw met twee sterren. - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Rood, wit en blauw met twee sterren.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

25 November 2017 | Panama, Panama-stad

Rood, wit en blauw met twee sterren.

Dag twee.

Panama City, donderdag 23 november 2017, 33 graden en een fikse bui.

Beste allemaal,

Goed en lang geslapen. Wel pas om twee uur naar bed gegaan maar door het tijdsverschil konden we dat weer dik inhalen.
Om 8 uur kunnen we naar het ontbijt. Ben benieuwd. Verder kijken we wat we gaan verkennen vandaag. Hangt ook van het weer af.
Voor acht uur naar beneden. Het beslag was gemaakt. Verder kon je pannenkoeken zelf maken. Met een paar bananen. Altijd gezellig in een hostel want je hoort zo van alles bij het ontbijt. En meestal zijn het jonge mensen.
Vandaag op de eerste dag proberen we het gemakkelijk te doen. Met de city tourbus hop en hop. Dat wil zeggen dat je een toer langs de meest interessante plaatsen maakt en dat je er bij deze plaatsen eruit kunt om dan later weer in te stappen.
Maar wij maar wachten en wachten maar de city tourbus kwam maar niet. Maar er zijn altijd mensen in de buurt die daar weer gebruik van maken. Hij bood ons een taxi voor zes uur aan die ook naar dezelfde plaatsen als de tourbus zou brengen.
En zo reden we met een luxe wagen en met twee mannen uit Duitsland naar onze eerste bezichtiging. Het Panama kanaal. De plaats waar de sluizen gebouwd zijn en de schepen geschut worden. Het Panamakanaal dat de Pacific Oceaan met de Caribische zee verbind.
Helaas kwam er zelfs na een uur wachten geen zeeschip de sluis binnen.

Daarna bezochten we het splinternieuwe en interessante Biomuseum. Hier werd de geschiedenis van Panama in al zijn facetten getoond.
Daarna naar de Casco Viejo, de oude stad. Echt oud en vervallen en het deed ons meteen aan Havanna in Cuba denken. Maar eerst hebben we geluncht. Pasta.
De hele dag volop zon, vochtig en heet. Tot een uur of drie want toen begon het te stortregenen. De straten veranderen dan in enkele minuten tot waterstromen. Maar het blijft dan toch gewoon heet, zo’n 33 graden.
Het werd meer schuilen dan lopen. Om vier uur kwam onze taxi en bracht ons terug naar ons hostel.
Misschien proberen we het morgen nog een keertje.
De supermarkt is recht tegenover ons hostel. Dus wat yoghurt en muesli en een banaantje gekocht want dat werd ons avondeten.

Voor nu een warme groet,

Piet,

Dag drie.

Panama City, vrijdag 24 november 2017, 33 graden en vochtig met een bui in de middag.

Beste allemaal,

Goed geslapen. Vanmorgen in een gezellige keuken weer pannenkoeken gebakken met banaan.
Vandaag naar de busterminal om te informeren naar de bus naar Boquete. Welke vertrektijden en hoe laat we aanwezig moeten zijn. Zondagmorgen willen we Panama City achter ons laten.
Ik denk dat het precies voldoende is om de stad en omgeving te bezichtigen.
Vandaag wilden we toch weer Casco Viejo, de oude stad, proberen. Gisteren was daar niets van terecht gekomen door de stortbui.
Vandaag begin weer super zonnig en we hebben tot drie uur door de straatjes geslenterd.
Super gezellig. De oude stad is men aan het restaureren. Ongelooflijk veel vervallen gebouwen die vaak met een stalen geraamte op de been gehouden moeten worden. Ze worden ook voorzien van valschermen want anders is het er niet veilig wandelen.
Vanuit de oude stad heb je een prachtig uitzicht op de skyline van Panama City. Prachtig maar het laat wel de grote tegenstelling zien tussen arm en rijk.
Rond twee uur een heerlijke lunch en toen werd het weer aarde donker.
Bliksem en donder en we konden nog net op tijd in eentaxi kruipen die ons weer naar ons hostel zou brengen.
Dan ondervind je pas aan den lijve hoe chaotisch het er aantoe gaat in het verkeer. Het verkeer loopt regelmatig totaal vast en dan begint een onophoudelijke getoeter.
Iedereen dringt voor en ertussen en als je niet brutaal bent kom je niet verder.

Wat ook opvalt zijn de ontelbare rood wit blauwe vlaggen met een rode en een blauwe ster. We hebben er al duizenden gezien. In de auto’s, aan de buitenkant twee vlaggetjes maar vooral aan en voor overheidsgebouwen is het rood, wit blauw wat de klok slaat.

Morgen als het weer het toelaat gaan we de natuur in.

Voor nu een hete en vochtige groet uit een vriendelijk Panama City.

Piet.

• 25 November 2017 - 09:55

Tiny:

Gelukkig een goede start gemaakt van jullie reis.
    Weer veel indrukken denk ik. Geniet van al wat jullie zien. Met 33 gr. is het verschil met hier alweer groter. Heeft vannacht al een beetje gevroren. Maar nu schijnt de zon.

Heel veel groetjes en een knuffel van Tiny en Frans

• 25 November 2017 - 14:10

Riek:

Hier mooi wandelweer. Gevroren en nu de zon. Lekker. Verschil hier is echt 27 gr. Brrr.
    Geniet lekker. Mooie fotos.