Wat een weer en wat ...... - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat een weer en wat ...... - Reisverslag uit Ohrid, Macedonië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat een weer en wat ......

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

04 December 2015 | Macedonië, Ohrid

Ohrid, vrijdag 4 december 2015, hel blauwe lucht 15 graden

Beste allemaal,

Dat is weer een tijdje geleden maar we hebben de afgelopen dagen veel plaatsen bezocht.
Allereerst wil ik iedereen een fijne Sinterklaas wensen. Geniet van deze momenten.

Ohrid, dinsdag 1 december 2015, 15 graden en strak blauwe lucht.

In Skopje hadden we genoeg beelden gezien. We hadden een prachtig appartement en de eigenaar wist ook een mooi appartement in een plaatsje buiten Ohrid. Hij belde en onderhandelde over de prijs. Dus dat was boffen. We waren natuurlijk wel benieuwd waar we tercht zouden komen.
Het overtrof al onze verwachtingen. Na een uur of drie rijden en wat zoeken vonden we het appartement boven tegen een heuvel aangeplakt. Super. Het was vrij nieuw en het uitzicht over het meer was betoverend.
We besloten hier de rest van de middag te blijven en op het terras voor onze kamer hebben we tot de betoverende zonsondergang buiten gezeten. Daarna wordt het meteen koud en zakt het kwik rond de 0 graden.
Maar we hebben geen wind dus de gevoelstemperatuur is veel hoger. En zo zal het nog wel een paar dagen blijven.

Ohrid, dinsdag 1 december 2015, 15 graden en blauwe lucht.

Vandaag naar de oude stad van Ohrid met het kasteel boven op de heuvel. In Skopje zagen we ontzettend veel beelden maar hier kun je heel veel kerken zien.365 kerken. Voor elke dag van het jaar 1. Sommige zijn heel groot maar de meesten zijn klein tot ontzettend klein. Het zijn Orthodoxe kerkjes. Meestal prachtig beschilderd met fresco's.
Ook liggen deze kerjes vaak boven een rotspunt. Later zullen de foto's dat wel verduidelijken. We gingen ook nog met een motorbootje het meer op om de oude stad en een prachtig kerkje vanaf het water te bewonderen.
Ohrid is ook bekend door de parels. Geen parels zoals we die gewend zijn maar een paar families maken van de huid van de vis, plahica, deze prachtige parels. Deze vis komt alleen maar in dit meer voor.
Ohrid en het meer staan ook op de erfgoedlijst van Unesco.
Nu is het rustig maar in de zomer moet het hier ontzettend druk zijn. Wat een hotels en appartementen. Wij hoorden dat dertig procent van de toeristen uit Nederland komt. ik ben hier nu de enigste Nderlander.

Morgen gaan we een tochtje langs het meer maken.

Ohrid, woensdag 2 december 2015, de hele dag zon en 15 graden

Vandaag rijden we vlak langs het prachtige meer eerst naar het Sveti Naum klooster vlak langs de Grens met Albanie. Wat een prachtig complex boven op een grot. Hier moet het in de zomer zwart van de mensen zien maar nu zijn we bijna alleen. Een drietal toeristen en meer zien we er niet. Hier kun je de onderwaterbronnen, de zij bronnen en gewoon spontane bronnen in een weiland zien.
Want het meer van Ohrid is heel speciaal. Het meer wordt gevoed door een ander meer, het Preta meer.
Het Ohrid meer is een van de oudste meren in de wereld. Het beslaat 358 vierkante km. Het derde deel is van Albanie. Het diepste punt is 289 meter!!!! Een van de diepste meren van Europa. Het meer wordt gevoed door onderaardse bronnen. Het Presta meer aan de andere kant van de berg ligt veel hoger en door de waterdruk komt het water door de bodem in dit meer terecht. Het water is ontzettend helder en je kunt het gewoon drinken.

Er valt nog veel meer te vertellen maar nu stop ik even en probeer later in het kort de volgende twee dagen te beschrijven voordat we weer gaan vertrekken.

Dus voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 04 December 2015 - 18:10

André En Willemien:

Hier past maar één reactie: wauw!!

• 04 December 2015 - 18:31

Ine Seegers: