Wat een dag. - Reisverslag uit Kasane, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat een dag. - Reisverslag uit Kasane, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat een dag.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

22 Januari 2015 | Botswana, Kasane

JE KUNT GEEN DAGEN AAN JE LEVEN TOEVOEGEN MAAR WEL LEVEN AAN JE DAGEN.

Wat een dag!!!!!!!!

Kasane, maandag 6 oktober 2014, 35 graden

Vanmorgen vroeg opgestaan want om negen uur staat de jeep klaar voor een privé tocht van 10 uur door het Chobe national Natuurpark.
Wij hebben al zoveel dieren gezien en niet alleen in aantal maar ook in verscheidenheid. Als je weet dat in dit park 60.000 olifanten leven en dat bijna de helft is van de hele populatie olifanten in Afrika dan kan het niet missen dat we er heel veel gaan zien. En dat klopt ook. Meer dan duizend. Soms in kleine groepen met vrijgezellen mannetjes of hele families van baby tot hele kolossale oude beesten. Olifanten kunnen namelijk 60 tot 70 jaar worden.
In de nacht lopen ze naar de vlakte en eten daar zo'n 200 kg bladeren, takken en gras. Als het heet begint te worden begint de kilometers lange tocht naar de rivier. Overal komen ze vanuit het struikgewas te voorschijn en lopen in een lange stoet naar het water. Eerst drinken. Zo'n 150 liter en dan een modder, zand of waterbad. Soms zien we ze naar Namibië of naar het Sedudu eiland zwemmen. Soms zetten we de jeep stil en de olifanten passeren ons op een haar. We kunnen ze aanraken. Maar ga niet EEN stap uit de jeep want dan zijn ze meteen agressief. Zeker als er kleine olifantjes in de buurt zijn. En in de avond zien we ze weer terug de struiken in lopen om daar te gaan eten. 18 uur in een etmaal eten zij. Soms even een kort slaapje. Meestal staand. Soms zien we er eentje liggend slapen en dan is het net of ze dood zijn.
Honderden buffalo's, giraffen, zebra's, nijlpaarden in het water en uit het water. Een nijlpaard met een baby van een paar weken.
Onze gids is ook opzoek naar leeuwen maar die laten zich maar moeilijk zien op zo'n hete dag. En een luipaard wordt al helemaal moeilijk.
Hij let dan vooral op de gedragingen en het geluid van de apen, de korhoenders en de duizenden impala's. Zij geven vaak aan als er gevaar is.
Wij rijden door het mulle zand langs de rivier en speuren de bomen en struiken af. Zeker de bomen en struiken die schaduw bieden.
En jaar hoor daar zien een luipaard op twintig meter afstand lui op een dikke tak liggen. Half in de zon en zijn voorpoten en staart bengelend naast de tak. Werkelijk geweldig om te zien. Wij kunnen heel wat foto's schieten. Ondertussen speurt hij de omgeving af. Komt er een impala te dicht in de buurt en kan hij deze gemakkelijk te pakken krijgen. Midden op de dag jaagt hij alleen als er een buitenkansje zich voordoet en als hij er niet al te veel moeite voor hoeft te doen. Wij kijken meer dan twintig minuten en dan ..... Komt er beweging in. Hij komt uit de boom geklommen en sluipt naar een impala. Maar ook zij ruiken hem en zijn op hun hoede. Wij kunnen het einde niet afwachten en rijden verder.
Wij zien de prachtige Kudu's, de sabel antilopes en twee jakhalsen en weer vis adelaars, gieren en puka's ( kleine impal's) en nog veel meer. Teveel om op te noemen.
Vooral de grote aantallen impala's, olifanten en buffalo's maken een grote en onvergetelijke indruk. Deze game drive was weer totaal anders dan in de Okavango delta.

Over een paar maanden als het regenseizoen begonnen is dan krijg je deze dieren bijna niet meer te zien want dan is er genoeg water en eten in het park zelf. Nu zijn ze gedwongen om naar de rivier te komen. Ideaal voor ons natuurlijk.
De regering is momenteel bezig om waterputten te maken midden in het natuurreservaat om zo de dieren meer te spreiden zodat de omgeving van de rivier minder belast wordt.

Ook zien we regelmatig een militaire post in het natuurreservaat die de dieren moet bewaken voor stropers. En die kunnen ook gemakkelijk vanuit Namibië komen.

Om half zeven zijn we na weer een onvergetelijke dag terug op onze camping.

Morgenvroeg vertrekken we weer. Nu naar Zimbabwe. Maar ruim een uur rijden hier vandaan. Op weg naar de Victoria watervallen.

Maar daarover later meer.

Leef en geniet van de momenten van de dag.

Piet.

• 22 Januari 2015 - 18:11

Jolanda:

Wat een prachtig verslag met deze nog prachtigere foto's erbij! We waanden ons even in Zuid Afrika.

• 23 Januari 2015 - 05:27

Riek:

Echt mooi.
    Wij zijn vandaag aangekomen in Corromandel in een motel. Het treintje vanmiddag gedaan door een gebergte. Erg mooi. Nu zitten we voor ons huisje, net lekker in zwembad geweest. Het is 28 graden, dus kon slechter he. Morgen rijden we die punt helemaal rond, met tussenstops. De dag daarna gaan we naar de hot water beach. Lekker in het modderbad.
    Jij kent dat we he Piet. Groetjes

Verslag uit: Botswana, Kasane

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.