Zullen we of zullen we niet ..... - Reisverslag uit Maun, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu Zullen we of zullen we niet ..... - Reisverslag uit Maun, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Zullen we of zullen we niet .....

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

04 Januari 2015 | Botswana, Maun

Op deze dag hebben zoveel mooie foto's gemaakt dat het ondoenlijk is om een kleine selectie te maken. Daarom komen er morgen en overmorgen alleen maar foto's van deze dag. Ik hoop zo de sfeer van de Okavango delta een beetje over te brengen.

HET DOEL VAN HET LEVEN, IS HET LEVEN MET EEN DOEL.

Zullen we of zullen we niet ......

Maun, donderdag 25 september 2014, 37 graden.

Zullen we of zullen we niet .......

De Okavango delta is de grootste inlandse rivierdelta in de wereld. Het is ook een levensgroot contrast met de rest van Botswana. Het water dat de Okavangorivier aanvoert sterft hier een langzame dood. Normaal wordt het water afgevoerd naar de zee maar hier verdwijnt het in de dessert en in de zoutpannen. Het is een web van talloze riviertjes, stilstaand en stromend water. In het droge seizoen kan het landschap er spookachtig uitzien. Dor gras, struikgewas, biezen, vele dode bomen, door olifanten omgeknakte boomstammen, waterpoelen en af en toe een groene struik of boom. In het regenseizoen is alles veel meer groen maar wij zijn nu in het droge seizoen en de kans om de wilde dieren te zien is dan veel groter want elke morgen, nacht of avond trekken ze naar plekken waar water te vinden is. Er zijn duizenden wilde dieren en iedereen wil graag de Big Five zien.
Om zes uur komt de hoogzit jeep de camping opgereden om ons op te pikken. Onze guide is Jozef. Een geluk want achteraf hebben we gemerkt dat we een meer dan voortreffelijke gids getroffen hebben. Hij heeft ook lange tijd voor het ministerie van toerisme gemerkt en hij moest alle natuurreservaten inspecteren. Elk natuurreservaat kende hij van a tot z.
We rijden met een vaartje van 120 km per uur richting het noorden geen auto op de weg te bekennen maar wel ....... schoolgaande kinderen in schooluniform. Blote benen en armen. Geen jas en ik kan je zeggen dat het koud is voordat de zon opkomt. Heel koud. Een uur tot anderhalf uur lopen voordat de school om zeven uur begint. En om 1 uur in de middag weer terug naar huis onder de moordend hete zon. Ze proberen elk schaduw plekje mee te pikken. Langs de weg zien we ook veel stapeltjes droog hout dat verkocht wordt. Na een uur rijden gaat de asvaltweg over in een zandweg. Hossend en knotsend bereiken we een uur later de Moremi game reserve. Alle papieren moeten eerst ingevulde worden. Paspoortnummer, de auto en hoeveel nachten je in het reservaat wilt blijven en op welke campsite. Je moet voor vijf uur het reservaat verlaten hebben en het is ten strengste verboden om zomaar ergens te overnachten en uit je wagen te gaan. Als je je niet afgemeld hebt dan gaat men je zoeken want je kunt natuurlijk pech gekregen hebben. Wij hebben de hele dag maar vijf andere jeeps gezien. Sommige met gids en sommige zelfdrivers. Een 4WD is een must voor sommige onder hen zelfs al zwaar genoeg zoals we onderweg hoorden.
Wij verwachten niets maar hopen ......op vier van de Big Five te zien. De vijfde, de neushoorn is hier niet aanwezig. Pas een paar jaar geleden zijn er enkele in de binnenste delta geïmporteerd. Maar wij hebben de zwarte en witte neushoorns al gespot en op camera vastgelegd.
De eerste giraffen is al een geschenk zoooooo mooi. En wij zouden er zeker nog honderd meer zien. En dan de eerste olifanten. Wat een belevenis. Olifanten in de verte aan het grazen, olifanten voor je ogen op een tiental meters een modderbad nemend, olifanten die je op vijfmeter voor de jeep passeren, olifanten die een dreigende houding aannemen als je te lang in de buurt blijft, vooral als ze jongen hebben. Honderden olifanten zouden we vandaag zien. Zelfs zoveel dat we er geen foto's meer van maakten. En dan de prachtige zebra's. Honderden zouden we er te zien krijgen. Ver af en heel dichtbij.
Het nationale dier van Botswana. Zwart en wit. Samen verenigd in de zebra. Zo hopen de zwarte en witte mensen hier samen te leven is de gedachte hierachter.
Bij de blackpool aangekomen zagen we de rhino's, nijlpaarden in het water drijven. Acht minuten kunnen ze onder water blijven en dan komen ze even met hun neus en ogen boven water de omgeving afspeurend. Overdag in het water en 's nachts grazend over de vlakte. Ze kunnen extreem gevaarlijke zijn. Verderop zien we de buffalo's in een kudde voorbij komen. In EEN camerashot vang ik de nijlpaarden, de olifanten en dE Afrikaanse buffalo. Een krokodil ligt te zonnen met zijn bek open aan de andere kant van de poel. Een andere krokodil zwemt in het water een tiental meters van ons vandaan. Antilopen, gazelles, zebra's, olifanten, giraffen, ganzen, kudu's, impala's, wildebeesten, gemzen, bushpigs en warthogs. En dan die prachtige vogels.

Een uur blijven we genieten van al dit moois op zo'n vijftig meter afstand. Honderden foto's maken we er. Dan trekken we weer verder. Zouden we de leeuw en de luipaard nog te zien krijgen?

We stoppen nog vaak voor allerlei foto's zoals van de Lilac breasted roller, een vogel met een ontzettende kleurenpracht maar ook van een struisvogel die vijf meter voor ons een zandbad neemt en van een olifantenfamilie met drie kleine olifantjes die een kwartier lang een modderbad nemen.
Ondertussen hebben we ook nog een lunch gekregen van Jozef onder een grote boom vol met Baboons. Volgens ons apen die bekend zijn om hun extreem sociaal gedrag.

Maar dan stopt Jozef plotseling want hij wijst onder een schaduwboom zo'n vijftig meter van ons vandaan. Wij zien niets maar dan komt er beweging in. Een luipaard!!!!!! Wij rijden de boom rond maar telkens loopt de luipaard mee om ons in de gaten te houden. Moeilijk om in de schaduw een foto te maken maar het lukt ons toch. Zelfs Jozef is onder de indruk want vaak zie je dat op EEN dag niet mee. Nu nog de leeuwen en dan hebben we vier van de de Big Five gezien. Rond drie uur en nog verder de delta in ziet Jozef een paar leeuwen. Ook weer onder een begroeide boom. Het is te heet om te jagen en ze slapen de hele dag maar kunnen ook overdag levensgevaarlijk zijn. Ik maak alvast een foto voordat ze verdwenen zijn. Maar ze blijven rustig liggen en wij naderen ze tot op 7 meter!!!!!!!! Het zijn er vier. Drie wijfjes met een man. Nog jonge maar wel zelfstandige dieren van een jaar of zes. Echt ongelooflijk. Wij blijven 10 minuten naar hen kijken voordat we verder gaan. Een stap uit de jeep en je bent er geweest volgens Jozef. Ze kroelen elkaar als katten.
Verder gaan we weer en hetzelfde recept voltrekt zich weer. Honderden dieren en vogels krijgen we te zien.
Dan wordt het tijd om terug te gaan want voor het donker moet je het reservaat verlaten hebben en je afgemeld hebben.
Maar we krijgen nog een toetje. Op de terugweg komen we weer langs de leeuwen maar tweehonderd meter ervoor bij een termietenheuvel zien we een familie warthogs of te wel wrattenzwijnen. Een soort wild zwijn met slagtanden en ontzettend lelijk. Ze zijn een modderbad aan het nemen. Jozef ziet als eerste dat de leeuwen de warthogs ook gezien hebben. Een leeuwin heeft de jachthouding al aangenomen en sluipt naderbij zich niets aantrekkend van ons. En jawel hoor het duurt vijf minuten voordat hij door het lange gele gras dicht genoeg bij is om de aanval in te zetten. Jozef denkt dat hij met deze hitte er niet achterna zal rennen maar dat hij met zo min mogelijk energie dit buitenkansje niet voorbij wil laten gaan. Hij valt in een split second aan en de vijf warthogs stuiven alle kanten op. Helaas, mis. Langzaam loopt zij weer terug naar de boom om weer languit in de schaduw te gaan liggen.
En dan nog een nijlpaard die met de witte koepikker op zijn rug het water uitkomt. Super.
Maar het kan niet op want we zien ook nog twee Afrikaanse buffalo's op zo'n 50 meter afstand.

Om vijf uur melden we ons af en dan is het nog twee uur hobbelend en schuivend naar de campingsite rijden.

WAT EEN DAG!!!!!!!!!!!!!

Om nooit meer te vergeten. We zullen nooit meer meemaken dat we op een dag zoveel en zoveel verschillende dieren te zien krijgen. Ook Jozef zei dat dit geen 100% safari was maar een 120% safari. Hij zei dat het ook voorkomt dat je opdezelfde safari maar een paar van deze dieren te zien krijgt.

Wij zijn moe maar o zo voldaan. Eten en dan de foto's bekijken en nog een keer genieten.

Een voldane warme groet en leef en geniet van de momenten. Wij hebben dat in ieder gevol met volle teugen gedaan.

Piet.

• 04 Januari 2015 - 13:54

Aad Lagarde:

Piet het is geweldige reis geweest, mooie foto's wij denken dat je hier nog jaren aan terug denkt. Dit is nog maar het begin, wij kijken uit naar de rest van de reis. Groeten uit Rotterdam.

• 04 Januari 2015 - 14:34

Riek:

Prachtig.

• 04 Januari 2015 - 16:22

Ine Seegers:

Het verhaal was voor mij vandaag wat te lang. De foto's natuurlijk niet, wat een traktatie op een dag zoveel moois uit het dierenrijk voor de lens krijgen.
    Grt.
    Marcel & Ine

• 04 Januari 2015 - 16:23

De Damwijkjes:

Fantastisch!

• 06 Januari 2015 - 08:05

Jac En Hanneke:

Wat een dag! Zeg dat wel! Ik dacht dat je zoiets alleen in natuurfilms zou kunnen aanschouwen, waaraan wekenlang gewerkt is, maar het blijkt dus allemaal op één dag te zien te zijn! Echt ongelooflijk!
    Hartelijke groeten uit Hilvarenbeek
    Jac en Hanneke

Verslag uit: Botswana, Maun

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.