Totaal in de wildernis. - Reisverslag uit Serowe, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu Totaal in de wildernis. - Reisverslag uit Serowe, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Totaal in de wildernis.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

30 December 2014 | Botswana, Serowe

REIZEN IS HET HART VERWIJDEN.

Totaal in de wildernis.

Serowe, zaterdag 20 september 2014, 26 graden

Beste allemaal,

Gisteren zijn we al vroeg opgestaan want we wilden om 8 uur gaan rijden. Zaterdag dus niet druk op de weg. Het zouden 353 km worden voordat we in het Khama Rhino sanctuary park zouden arriveren. De campsite was binnen het park en dat betekent dat je nogal wat af moet rekenen. Voor de campsite, voor de auto en voor de entree van het park. En dat gaat per persoon.
Maar rond twee uur reden we het reservaat in. Na tien minuten zaten we al vast in het diepe mulle zand. 4WD geen probleem dus we werden meteen geholpen en na wat zoeken bereikten we onze campsite, D1. Het is een grote open plek met plaats voor twee tenten, campervan of campers. Elke plaats heeft een "braaipit". Een braaipit is een bbq.Ook is er een waterpunt. In de buurt is een gebouw met douches, toiletten en wat waspunten. Geen elektriciteit. En ... om zes uur pikkedonker. Het werd ook bewolkt en 's nachts zou het zelfs donderen en bliksemen EN een flinke regenbui.
Laat in de avond kwam nog een stelletje maar verder voelden we ons alleen op de wereld.
Zorg dat je genoeg eten en vooral water bij je hebt EN benzine want daar moet je soms HEEL ver voor rijden. Wij eten deze drie maanden weinig vlees want ook al heb je een koelbox, bij 35 graden hou je dat niet goed. Dus in de morgen muesli en cornflakes and porridge met melk die lang goedblijft. Lunch, noodlesoep met een paar biscuits en in de avond pasta's.

Wij plaatsen in het donker in onze auto alle foto's in de computer en maken alvast de eerste selectie. Daarna proberen we onder een "flikkerende" hemel te gaan slapen.

Morgenvroeg om 5 uur op want om 6 uur moeten we klaar staan voor een gamedrive. We gaan dan de witte neushoorns proberen te spotten. Of dat lukt horen jullie morgen wel weer.

Voor nu een eenzame warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

Wat de foto's betreft:
Onder een grote boom die wat schaduw gaf had men vaak een betonnen bankje en tafel geplaatst met een vuilnisbak. Vaak waren deze vuilnisbakken leeggehaald door baboons.(apen)
We moesten nog al eens grote afstanden overbruggen. Maar we konden overal stoppen om foto's te maken. Toch hielden we altijd rekening met de mensen. Vaak wilden ze niet gefotografeerd worden.
deze foto's zijn langs de weg genomen. Vaak zag je eenvoudige kraampjes langs de weg. Hier verkocht men hoofdzakelijk bezems. gemaakt van het gras dat hier groeide. ook werd er gras geoogst voor de handel. men bouwde tijdelijk een hutje omdat men hier enkele maanden bleef slapen. Men verkocht ook benzine en olie in een fles want benzinepompen waren zeer schaars en de afstanden groot.
De bodem was rood gekleurd en met heel veel dorre struiken.

• 30 December 2014 - 18:53

Riek:

Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2015.
    Wij zijn de hele dag in de Pas. Nieuwjaarsoptreden van de cabaretgroep waar Tonnie bij is. Generale begint dadelijk weer om half 8. Doei.

• 30 December 2014 - 20:51

Hanny:

Mooie foto's Piet!

Verslag uit: Botswana, Serowe

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.