Vanaf de kliffen!!!! - Reisverslag uit Fishguard, Verenigd Koninkrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu Vanaf de kliffen!!!! - Reisverslag uit Fishguard, Verenigd Koninkrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Vanaf de kliffen!!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

26 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Fishguard

Saint Davis, vrijdag 25 juli 2014

Beste allemaal,

Vandaag een rustige dag. We besluiten naar het kleinste stadje van Wales te gaan. Saint Davis. Het stadje heeft maar 1700 inwoners en is vernoemd naar de beschermheilige van Wales. In de twaalfde en dertiende eeuw heeft men ter ere van hem een prachtige kathedraal gebouwd. Het is al bijna veertien eeuwen lang een bedevaartsoord. De paus verklaarde in 1124 dat drie bedevaarten naar Saint David gelijk stonden met een bedevaart naar Jeruzalem.
Naast de kathedraal bevindt zich de Bishops Palace. In de dertiende en veertiende eeuw is dit paleis gebouwd in opdracht van bisschop Gower. Nu zijn alleen de ruïnes nog maar overgebleven maar je kunt je nog goed voorstellen dat de bisschoppen er in grote weelde geleefd hebben.

Op de heenweg zijn we nog een uurtje gestopt bij een schattig vissershaventje. Solva. De klif vormt een S en beschut deze plek. In de 18de en 19de eeuw was het een grote en belangrijke haven. Nu zijn er nog wat kleurrijke pubs en ateliers en een aantal kleine vissers cottages.

Nog even langs de supermarkt en nu zitten we onder een heerlijke zon en met een zacht verkoelend briesje de groenten te snijden voor de salade.

Voor nu weer een warme groet vanaf de klippen bij Fishguard in Wales.

Piet.

Tenby, een toeristisch stadje met een mooi strand.

Tenby, zaterdag 26 juli 2014

Beste allemaal,

Vanmorgen weer een tocht naar het zuiden van Wales gemaakt. Naar Pembroke en Tenby. Eerst naar Pembroke. Een prachtig stadje dat wordt gedomineerd door een prachtig kasteel. Pembroke Castle. Het kasteel werd in 1928 prachtig gerestaureerd. Het is een doolhof van prachtig opgeknapte vertrekken. Ook heel geschiedkundig opgezet. In dit kasteel werd Hendrik Tudor geboren. De man die na zijn overwinning op Richard III in 1485 koning werd onder de naam Hendrik VII.
Daarna doorgereden naar Tenby.een echte badplaats. Met een mooi lang strand. Het was er super druk. Maar midden in de stad staat een prachtige kerk. De St. Mary's Church. Hier kaarsjes opgestoken voor alle tragische momenten die er momenteel, waar ook in de wereld, zich voordoen.
Nog even langs de supermarkt en weer heerlijk buiten gegeten. '
s Nachts zou het behoorlijk spoken. Het leek alsof de tent soms de zee in zou vliegen. Alles nog maar eens extra vastgezet. Maar de dag erna was het weer rustig.

Ondertussen zagen we op het nieuws dat verschillende plaatsen in Nederland genoeg water voor weken heeft gekregen. Ja, met de IPad kunnen we regelmatig de kranten lezen of het nieuws waar ook in de wereld volgen. Helaas is het signaal niet sterk genoeg voor de computer om de weblog bij te werken. Maar wat in het vat zit verzuurd niet.

Voor nu weer een warme groet vanuit Fishguard.

Een "rustdag".

Fishguard, zondag 27 juli 2014

Vandaag zijn we vanwege de storm en regen wat langer in de tent gebleven. Gelukkig konden we al snel weer naar buiten. Nog wel veel wind maar met wat improviseren werd het een heel gezellige dag.

Dus vandaag een winderige groet vanaf de klif vlakbij Fishguard.

Prachtige tuinen.

Picton, maandag 28 juli 2014

Beste allemaal,

Vandaag er weer op uit. Nu naar Picton Castle met de prachtige tuinen. Een middeleeuws kasteel met daaromheen prachtige tuinen met bomen die eeuwenoud zijn als het kasteel. Het was er heerlijk wandelen. Normaal willen we graag zelf ronddwalen door ruïnes of een kasteel. Maar hier kon dat alleen maar met een gids. We kregen een drie kwartier durende rondleiding en kregen zo toch allerlei nieuwe feitjes te horen.
We gingen vandaag op tijd terug naar "onze klif" om weer van een prachtige zonsondergang te genieten.

Een zoveelste kasteelgroet van ons vanuit het prachtige groene Wales.

En hou je van wandelen dan moet je hier zijn. Duizenden wandelpaden doorkruisen Wales.

Piet.

Allerlei kleine plaatsjes met bijzonderheden.

Cardigan, dinsdag 29 juli 2014

Beste allemaal,

Vandaag stond de "marktstad" Cardigan op het programma. Zo'n 30 mile naar het noorden. Van maandag tot en met zaterdag is hier een markt. Maar wat viel dat tegen. Wat ons betreft mogen ze in de boeken deze naam wel weghalen want het had werkelijk niets om het lijf. Maar vaak is niet de eindbestemming het meest interessant maar zijn het de plaatsen die er tussen liggen.
Het eerste kleine dorpje was "Cwm-yr-Eglwys". Probeer het maar eens uit te spreken. Na een paar keer vragen lukt het ons maar na een uurtje of twee waren we het alweer vergeten.
Het is een gehuchtje met witte huizen. Om het strandje te bereiken moet je een kerkhof oversteken. En midden op het kerkhof staat nog een toren van een 12de eeuws Keltisch kerkje. Het kerkje is door een zeer zware storm in 1859 verwoest. Het haventje en strandje liggen in een prachtige baai.
Vlak bij Cardigan ligt nog een klein dorpje, Cenarth. Het ligt aan een van de langste rivieren van Wales, de Teifi. Hier zie je nog de "Coracle". Dat is een klein bootje waarmee op zalm en forel gevist werd en nog soms gedaan wordt. Je kunt het bootje zo naar het water dragen. Er kan maar een persoon in en je beweegt je voort door met een peddel de beweging van een acht te maken.
Er is zelfs een heus Coracle museum over de geschiedenis van dit merkwaardige bootje.
Hier heerlijk bij de watervalletjes een lunch gegeten.
Verder weer naar het volgende dorpje, naar Saint Dogmael's Abby. De abdij uit de 11de eeuw is nu een ruïne. Het dorpje eromheen is opgebouwd met stenen van de voormalige abdij. In het mooie kerkje bevindt zich een steen uit de 6de !!!! eeuw. Deze steen werd bij toeval gevonden tussen het puin van een oude brug. De steen heeft mede geholpen om het oud-Iers, het ogham, te ontcijferen.
Als afsluiting van de dag naar Cardigan, naar de teleurstellende markt. Helaas was het kasteel wegens restauratie gesloten. Dus weer op tijd naar onze tent op de klif.

Morgen blijven we dicht bij "huis" en wandelen we over de kliffen naar Fishguard.

Dus tot morgen en leef en geniet van de kleine dingen die er toe doen.

Piet

• 26 Augustus 2014 - 16:15

Riek:

Hier regent het al de hele dag, dus vanaf 16.66 maar even kijken naar de Vuelta. Ook mooi.

• 26 Augustus 2014 - 21:42

Hanny:

Inderdaad de hele dag regen, maar morgen 21 graden en droog, lieve groetjes van ons.

• 27 Augustus 2014 - 13:34

Corrie Van Baast-Berkelmans:

Hallo Piet en Susan,
    Mooie dingen maken jullie weer mee en voor ons niet eens zo ver van huis. Vlak aan de overkant. Wales,
    een eldorado voor de wandelaars in onze kennissenkring. Ook fijn dat jullie de geschiedenis erbij schrijven, dat maakt het nog interessanter. Misschien dat er mensen zijn die in de toekomst het
    "PIET-pad" na gaan reizen... Wie weet. Het is zo nauwkeurig beschreven dat het lijkt of we meewandelen. Dus we zijn ook een beetje op vakantie terwijl we thuis druk bezig zijn. Leuk om jullie weer te volgen. Vandaag inderdaad zon en droog hier, maar de paraplu blijft in de tas zitten voorlopig.
    Groeten vanuit Berkel-Enschot, van Joop en Corrie

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Fishguard

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.