Een heel gedoe - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een heel gedoe - Reisverslag uit Muang Pakbèng, Laos van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een heel gedoe

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

16 Januari 2011 | Laos, Muang Pakbèng

Pak Beng, vrijdag 14 januari 2011

Dear everyone,

Today with a slow boat to Laos the next country I visited. 6 hours with too many people on a bouat to Pak Beng en the next day ythe whole day also on the Mekong to Luang Prabang. So nice is the Mekong River but also dangerous because their are many rocks in the water.

So for today a live and enjoy but now from laos.

Piet



Beste allemaal,

Van Birma naar Bankok was ook een heel gedoe met het vliegtuig en de fiets maar met de boot van Thailand naar Laos is ook een heel gedoe vooral als je alleen bent en met een fiets en 5 tassen.
Vanmorgen alles goed gepakt en alles goed in mijn tassen verdeeld want je zit meer dan 6 uur op een boot en de rest van de bagae verdwijnt ergens en je kunt daar dan niet meer bij. Ik had al een vermeoden dat alles op zijn Laotiaans zou verlopen.
Met de fiets in 5 minuten bij het emigration office om een stempel van de douane dat ik Thaland uit ben. Dan een bootje huren en met de fiets en bagage naar de overkant varen en naar check in point vvan de douane van laos voor een stempel. Gelukkig had ik het visum al in Nederland geregeld want de rij voor een visa was erg lang. Dan weer naar het immigration office van Laos voor een stempel en dan op weg naar de pier, 3 km verderop en dan wachten tot je de boot op kunt.
Een slowboat die ongeveer 40 km per uur gaat. Het is ruim250 km en met de tussenstops duurt deze bootreis 2 dagen.
Voor de back Packers al een heel gedoe maar voor een reiziger met fiets en 5 tassen, en dan van de ene plek naar de andere kun je dus met recht " eeen heel gedoe" noemen. Maar de fiets op het dak en 2 tassen op het dak van de boot en dan naar binnen zien te komen en een plaatsje bemactigen. De boot zat al afgeladen vol. Uit endelijk vond ik een plekje op de grond vlak bij de grote motor tussen de locals met kinderen en hun hele huisraad. Maar na een paar snoepjes had ik al snel contact met de kinderen. Het uitzicht is echt adembenemend. Elke kilometer maar zo'n tocht is niet zonder gevaar van wege de vele stroomversnellingen en de vele rotsen in het water.
Men kijkt hier niet zo nauw wat het aantal stoelen betreft want de boot was zeker voor 20 % te vol.
Er is een ding wat je op zo'n dag niet moet doen is je ergeren. Gewoon genieten van het gedoe en lachen en alles komt geod.

Maar na 6 prachtige uren op de Mekong kwam ik in Pak Beng aan. Alle bagage van het dak en de fiets ervan af en dan op weg naar een guesthouse. maar die zijn er genoeg en de meeste met hele dunne wanden dus van slapen komt niet veel want je hoort werkelijk alles van iedereen die in het guesthouse verblijft, en dat zijn vele geluiden waar je niet vrolijk van wordt , kan ik je zeggen.

De volgende dag op weg naar Luang Prabang en weer met hetzelfde gedoe op de boot. Maar dat lees je in het volgende verslag.

Voor nu een lieve leef en geniet groet maar nu vanuit Laos.


Piet


O ja voordat ik het vergeet te vertellen. Niet in alle plaatsen waar ik kom zullen computers zijn , dus niet ongerust worden als je een paar dagen niet van mij hoort. De komende dagen zal dat nog geen probleem zijn omdat ik zeker een week in Luang Prabang zal zijn voordat ik verder fiets.

De foto's kommen wat later met ook nog het verslag van gisteren.

  • 16 Januari 2011 - 09:48

    Riek:

    Ja, dan zit je niet gemakkelijk he. Maar genieten doe jij toch hoor ik wel.
    Heel apart, echt als haringen in een ton he.
    Hier alles prima. Vanmiddag een 40 jarige bruiloft van vrienden. Morgen tandarts en huisje poetsen.
    Groetjes vanuit Heesch. Het is hier 11 graden boven nu, dus goed weer. Kan beter beetje vriezen met zonnetje, maar we hebben nu niet anders. Prima.
    Succes weer voor de volgende boottocht.

  • 16 Januari 2011 - 11:08

    Madelon:

    Met het gesnurk van je twee zonen ben je toch wel wat gewend????? Kus

  • 16 Januari 2011 - 14:03

    Herman En Hanny:

    Nou die rust is dus ver te zoeken hoor ik wel, ik moet er niet aan denken, ben op ons zeiljachtje ondertussen wel ontspannen, maar zit nog steeds liever in de auto(grapje), of is eigenlijk ook geen grapje maar helemaal waar. Herm is vandaag voor het eeerst weer fietsen met z'n maatje, is al vanaf 10 uur weg zal zo wel arriveren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 1985067

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: