Lef, Courage, - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu Lef, Courage, - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Lef, Courage,

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 December 2010 | Myanmar, Mandalay

Mandalay, zaterdag 18 december 2010

Dear everyone,

The bike is in the bikebox so time again for the next story. I think it is now really Christmas by you. I am not sure. here it is now a almost half past 10.
This day (Saturday 18 december) I stay in my hotel. try to write some reports and look around in the neighbourhood from the hotel. Their is enough to see. All happens on the street you can not imagine.
Many people ask me too if it is not dangerous in the traffic with the bike. I say now noo but I have learned that last year in Hanoi and HCM city (Saigon). But here is it different but your hands by the brakes and laugh and say goodby to everyone is the best medicine to bike in the big city's. And the people are so friendly and pati"ent and they respect and accept eachother what they do also it is wrong. No querrel, no shouting and no swearing.
So if it is Christmastime.

Live and enjoy the little things also the turkey is not so tender.

Piet

And a happy birthday for Amy Macdonald and Graeme Collins. And Amy and Collin it is not important how ols you are but more important is HOW you are old. So forget your age and live your life.



Beste allemaal,

Ja als dat zo doorgaat dan ben ik een heel eind bij met mijn verslagen voordat ik in Bangkok aan mijn volgende etappe begin. Zojuist mijn fiets ingepakt en die staat klaar voor morgenvroeg. Vanmiddag komt een gids en dan gaan we enkele bezienswaardigheden.

Maar nu het verslag van gewoon een dagje Mandalay. Vandaag gewoon proberen wat verslagen bij te werken en wat rondkijken in de omgeving van het hotel.

Allereerst vragen mij nogal eens toeristen of er wel terijden valt in het verkeer en over deze wegen. Nou de wegen daar ben ik ondertussen wel aangewend. In de stad fietsen is een heel ander verhaal. Dat moet je inderdaad durven en ik heb vorig jaar mijn vuurdoop wat dat betreft wel gehad. In Hanoi en HCM cit (Saigon) was het ook hectisch maar hier is het toch weer anders.
Bijna geen verkeerslichten. Fietsers, scooters auto's, bussen, vrachtauto"s, alles krioelt door elkaar. Maar je moet ook rekening houden met de vele honden die overal gewoon oversteken alsof er geen verkeer is. Ook vinden er allerlei activiteiten op straat plaats zoals wassen en repareren van auto's, de was wordt overal grdroogd. Midden op straat worden er vrachtwagens geladen en gelost. De smid is op straat bezig,, er wordt overal gebakken en gekookt en er valt regelmatig wat van een wagen af.
Maar wonderwel likt het allemaal en dat komt gewoon omdat de mensen elkaar de ruimte geven ook al worden ze gehinderd of wat dan ook. Niemand hoor je ruzie maken, niemand vloekt of schreeuwt. Nee men accepteert deze georganiseerde chaos.
Nee men accepteert elkaar.
Dus ik rij met mijn handen bij de remmen lachend door de stad. Iedereen, werkelijk iedereen lacht en groet mij. Want het schijnt toch wel bijzonder te zijn zo'n lange man op zo'n bijzondere fiets. De dames achter op de scooter zwaaien altijd bescheiden terug en als ik zwaai dan zie je ze fluisteren tegen de berijder van de scooter: " Hij zwaait naar mij". Zo zie je dat het niet zo moeilijk is. Iedereen wil gewoon gezien worden en voelen dat je er ook toe doet. Het blijken altijd maar weer de kleine dingen zijn die er toe doen.

Alleen na zes uur is het pikkedonker. Geen lataarn heel veel mensen rijden zonder licht aan. Alleen licht en rook van de ontelbare kookpoyjes en gaarkeukens. Mensen badmintonnen midden op straat. Ook wandelen ze op straat want op de trottoirs zijn allerlei andere activiteiten en stalletjes.
Iedereen is buiten wat het allemaal heel gezellig maakt. Een genot om wat rond te slenteren wat normaal voor mij een straf is.

Om de hoek is een heel goed restaurant met ook wat meer westers eten. Een welkome afwisseling van al die rijst en noodlesoep.

Maar om een uur of negen zoek ik vandaag mijn bed op want morgen wacht er weer een etappe naar Pyin oo Lwin. Zo,n 70 km buiten de stad met een heftige klim. Dus daar overnacht ik ook om daarna weer terugtekeren naar mandalay.

Ik hoop dat het niet vervelend wordt maar voor over en paar uur een goed begin van de kerstdagen.

Leef en geniet van de momenten ook al is de kalkoen een beetje aangebrand.

Piet








  • 24 December 2010 - 17:41

    Riek:

    Wij gaan dadelijk naar de kerstmaaltijd bij Tonnie en Ineke. Vanmiddag naar de kerstreceptie geweest bij de "oude "werkgever van Tonnie. Was erg leuk om daar 1 keer per jaar weer terug te zijn.
    Een gezellige middag bijkletsen onder het genot van een hapje en drankje.
    Kerstgroeten van je zus.

  • 25 December 2010 - 09:02

    Graeme:

    Hi Piet,
    Wow, thanks for the birthday greeting and that you remember those things when you are having such adventures. Is now Christmas night as I read your story and wonder how your day has been. Mine spent nicely with family and tonight 2 of Salends friends are here for few days so thats good.
    Happy travels to you and Merry Christmas
    Graeme

  • 26 December 2010 - 14:09

    Herman En Hanny:

    Wat een verhalen weer, heel leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 1985573

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: