Ogen tekort. Not enough eyes. - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu Ogen tekort. Not enough eyes. - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Ogen tekort. Not enough eyes.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 December 2010 | Myanmar, Mandalay

Mandalay, vrijdag 17 december 2010

Dear everyone,

i thought before I put my bike in the bikebox and after a good breakfast I write my third story of this day because this computer works now. So you get a lot to read these days. But it is Christmastime so perhaps you have time to read the reports.
Today a lovely day with many litlle industry mostly handwork, making Burmees sigars and Buddhistischh fans and so on. Also the nature is beautiful with sunflowers, nice palm trees and ricefields.

But I saw also the contrasts between poor and rich. I ride with my bike on a very bad road without stones just hole and sand with beside me ox carts. But 100 meter to the right the made a headroad with beton and total mechanized and I saw my whole only young girls who works on the road with only their hands. i became goosebumps from this big differense between poor and rich.

So enjoy what you have and don't complain.

Big hug from Piet


Beste allemaal,

Ja hoor dat gaat gelukkig weer wat sneller. Dus nu profiteren. Zojuist heerlijk ontbeten terwijl jullie nog liggen te slapen.Nog maar even een verslag voordat ik de fiets in ga pakken.

Vandaag 17 december afscheid genoemen van het hotel zonder permit en de manager nog eens hartelijk bedankt.
Je kunt over de brede hoofdweg naar Mandalay of over prachtige landweggetje met vele bezienswaardigheden.Het gebied rondom Kyaaukse wordt ook wel de rijstkom van Birma genoemd omdat ze hier een uitgekiend irrigatiesysteem hebben dat hen mogelijk maakt om 3 keer te oogsten.
Maar niet het werken op het platteland is een van de bezigheden er zijn ook heel veel handwerkplaatsjes. Ook zie je vele bananenbomen, rijst, katoen, zonnebloemen en gember.
Ruines en pagodes ontbreken ook nu niet. De weg is meestal Birmees asfalt dus geod uitkijken voor gaten maar verder heb ik de tijd om foto's te maken en veel af te stappen en een praatje te maken met de mensen( met handen en voeten). Ook heb ik altijd een zak vol met iets lekkers bij voor de kinderen en dan kun je niet meer stuk.
Ik zie vele kuddes met geiten en koeien, palmbomen, Tamarindebomen en acaciabomen.
In het centrum van Dadaroo ben ik even te gast in City Light press, waar men Boeddhistische waaiers maakt. Verderop kom ik over een klein weggetje met heel veel huisvlijt. Een bedrijfje waar men bedelnappen maakt van Bamboe en ijzer. Even verder een bedrijfje waar vrouwen Birmese sigaren maken en waar ze flink moeten lachen om mijn lengte.
En dan als uitsmijter op het eind zicht op de Ayeyarwady rivier en de honderden goeuden pagodes op de heuvels van Sagaing. Een adembenemend mooi gezicht. In de stad Mandaley aangekomen kom ik langs vele steenhouderijen. Honderden Boeddhabeelden in alle maten worden hier heel kunstig uit marmer gehouwen. Allemaal langs en op de weg en stof, stof en stof en stof en de mensen werken en leven hier de hele dag in.

Door de werk- en leef omstandigheden snap je dat de gemiddelde leeftijd 53 !!!!!!!! jaar is.

Het Royal Guesthouse is full booked maar ze verwijzen mij door naar het Royal city hotel. Super geod en dichtbij het station wat voor mij alleeen belangrijk is omdat ikdaar om 4 uur in de nacht naar vtoe moet op 23 december.

O ja ik dacht dat men hier in Birma geen machines hadden die wegen konden maken.Tot nu toe had ik vooral nog maar jonge meisjes aan de wegen zien werken. Maar vandaag heb ik ze gezien. Ik op een heel slecht weggetje vol kuilen en zand en 100 meter verder wordt er een nieuwe snelweg aangelegd van beton. Het lijkt wel een vliegbaan. 8 baans denk ik of meer. Vrachtwagens rijden door de dorpjes af en aan en rijden daar de wegen nog verder kapot. Ik denk dat er een totaal nieuwe hoofdweg anngelegd wordt die leidt van Yangon via de nieuwe hoofdstad naar Mandalay. lantaarna zie je nergens maar hier in overvloed. Benzinepmpen zie je bijna nergens maar hier de mooiste en grootste benzinestations. Je ziet maar het kan wel maar het is maar wie en voor wie de keuzes gemaakt worden.
Op dit stukje weg ervaar ik de tegenstelling tussen rijk en arm toch wel heel erg en bezorgt mij kippenvel. Ik naast de ossenkar en 100 meter de grote four wheel drive auto's die over de snelweg razen en geen mensen meer zien.

Beste mensen als je dit leest dan geniet nog maar eens extra van wat wij ALLEMAAL hebben.

Leef en geniet van elkaar.

Piet




























  • 24 December 2010 - 17:43

    Riek:

    Ja dan hebben wij alles. Als je de verhalen hoort en leest. Toch zijn de mensen daar gelukkig, toch. Hier kunnen er nog veel iets van hen leren.
    Groetjes Riek

  • 26 December 2010 - 14:07

    Herman En Hanny:

    Piet dat beseffen we maar al te vaak!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 1984982

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: